Bild från oktober 2022, när vakins personal besökte Nepal och bland annat tittade på hur de lagar vattenläckor. Foto:Vakin

Nepal besöker Vakin

I augusti får Vakin ett långväga besök, från Nepal. Besöket är en del i ett treårigt partnerskapsprogram mellan Vakin, WaterAid och kommunen Godawari i Nepal. Under en vecka kommer ingenjörer och representanter från kommunen att utbyta erfarenheter med kollegor i Sverige.

-Vi har planerat en vecka med studiebesök, möten, erfarenhetsutbyte och praktiska övningar. Vi vill ge besökarna en bild av hur vi arbetar med vatten, avlopp och avfall på Vakin, hur kundernas och medarbetarnas vardag ser ut och hur vi tillsammans bygger det hållbara samhället, säger Matthias Grimm, projektledare Vakin.

– Vi är jätteglada över partnerskapet med VAKIN. Med deras hjälp kan vi stötta Godawari att säkerställa att alla människor i kommunen får rent vatten och toaletter. Det här besöket är viktigt för kunskapsutbyte, engagemang och inte minst för att kunna bygga starka partnerskap för allas rätt till vatten och sanitet, säger Tripti Rai, landsprogramchef för WaterAid Nepal.

Partnerskapsprogrammet är en del av UN Habitats Global Water Operators Partnership (GWOPA) och finansieras av EU. Genom kunskapsutbyte och mentorskap ska programmet stärka Godawaris arbete med hållbar vatten-, avlopps- och avfallshantering.

-Vår roll som partner i projektet är att bidra med vår kunskap och inspirera till förändring. I utbyte får vi värdefulla insikter från våra kollegor och en möjlighet att pröva våra kunskaper under andra förhållanden än vad vi är vana vid, berättar Matthias Grimm.

Under besöket kommer delegationen från Nepal att få följa vattnets väg från källa till kran. De kommer också att få en inblick i återvinning och återbruk, hållbar stadsplanering och skolinformation.

- Våra kommuner är väldigt olika, men också väldigt lika. God tillgång på dricksvatten, effektiv avloppsrening och att ta tillvara på avfall på ett hållbart sätt är lika viktigt oavsett var du bor, avslutar Matthias Grimm.

På förmiddagen torsdag 24 augusti kan representanter för media träffa personal från Vakin och besökarna från Nepal i samband med att Vakins personal håller en utbildning i att hitta och reparera vattenläckor. För besöket krävs förhandsanmälan till Johan Sjödin på telefon 070-5439662.

För frågor om projektet och utbytet mellan Vakin och Godawari i Nepal, kontakta Elin Bäckman.