Elevers poesi och vattendrinkar prisas

Elevers poesi och vattendrinkar prisas

Elever i årskurs fyra och fem fick under våren en utmaning om att skapa poesi utifrån orden från de fem tidigare brunnslockspoeternas dikter. Dikten skulle handla om regn och vattnets väg genom samhället. Dessutom skulle eleverna ge sitt godaste recept på en vattendrink.

Under våren 2024 utlyste Vakin en brunnslockspoesitävling till alla elever i årskurs fyra och fem i Umeå, Vindelns och Nordmalings kommuner. Intresset för tävlingen var stort och Vakin fick in hela 322 bidrag från 12 skolor och 23 klasser.

- Tävlingar är ett roligt sätt att skapa engagemang hos eleverna. Samtidigt kan vi också uppmärksamma vattnet och alla osynliga ledningar under marken som sällan får uppmärksamhet men som är livsviktiga för att våra städer och samhällen ska fungera, säger Anna-Lena Fomin, Kund- och kommunikationschef hos Vakin.

Vinnardikten kommer att offentliggöras under invigningen av Umeå Smakfestival den 5 september kl.11.00. Då kommer vinnarklassen även att göra vattendrinkar, från deras egna vinnarrecept, tillsammans med Tina Rovåger från Tonka Strandgatan och elever från Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet i Umeå.

- Det är fint att kunna erbjuda denna arena som Umeå Smakfestival är, till aktiviteter där också ungdomar får vara i centrum, säger Anna Hållsten, projektledare för Umeå Smakfestival.

• Prisutdelningen sker 5/9-2024 kl.11.00 under Umeå Smakfestival.

• Vinnarklassen blandar vattendrinkar tillsammans med Tina Rovåger från Tonka och elever från restaurang- och livsmedelsprogrammet på Maja Beskow Gymnasiet mellan klockan 11.15 och 12.00.

• · De fem brunnslockspoeterna och deras dikter:

Lina Ekdahl 2019: Vi har fyra fyra årstider fyra sädesslag havre korn råg ris fyra väderstreck fyra gator hamngator fyra försök fyra fingrar på varje hand fyra element jord eld luft pöl sky fall det skall ingen komma och ta ifrån oss

Anna Greta Wide 2020: Dag av gråhet och värme, eftertanke och väntan. Kväll av väta och ljumhet, smeklust, gråtlust och sömnlust. Natt som svallar och strömmar. Natt av strandlösa drömmar.

Malte Persson 2021: Regnet hänger i luften och staden i regnet: en flytande framtid, ett flygande förflutet, där molngrå murar faller i spridda skurar av ögonblick mellan himmelskt och kommunalt.

Mariam Naraghi 2022: Näckrosbladen guppar, axel mot axel i svallvågorna. Som om de jobbar på börsen och vi är pengarna, vars riktning de ska förutse. Paddelbladet, verkligare under vattenytan, trycker båten framåt. Du vet inte vart vi ska och hjälper mig dit.

Ann Jäderlund 2023: Ljud inifrån Hoppet ifall det hör Själva blåsten öppnar jorden Livslängden nere i jorden Det kan vara havet som rör sig Det kan vara vattnet som ännu lever

Årets (2024) brunnslockspoet heter Fredrik Nyberg och hans dikt kommer att presenteras under bokmässan i Göteborg i september.