Vafabmiljö blir mottagningsplats för förpackningar

Vafabmiljö har tecknat avtal med Producentansvars organisationen NPA (Näringslivets Producentansvar i Sverige AB) om att bli en mottagare av förpackningar från företag. I och med detta kan företag nu lämna sitt förpackningsavfall till återvinning, helt kostnadsfritt på flera orter i regionen. Det blev klart första september.

I en verksamhet där det uppstår förpackningsavfall, har den som driver företaget ett ansvar att förpackningarna lämnas till återvinning.

Företag i regionen får nu möjlighet att enkelt och utan kostnad lämna sitt förpackningsavfall till Vafabmiljö, som genom det nya avtalet med NPA kan ta emot förpackningar på följande avfallsanläggningar; Norsa i Köping, Sänkmossen i Fagersta, Isätra i Sala samt Annelund i Enköping.

- Genom det nya avtalet med NPA ges företagen möjlighet att lämna förpackningsavfall kostnadsfritt. Det innebär att företagen både kan spara pengar och följa de nya lagkraven, säger Arild Bye, Försäljningschef på Vafabmiljö.

NPA, är en godkänd producentansvarsorganisation som arbetar för att driva utvecklingen mot en cirkulär och spårbar materialåtervinning – så att mer material ska kunna bli förpackningar igen.

Skapa leveransanmälan före besöket

Företag har möjlighet att kostnadsfritt lämna sina förpackningar till någon av NPAs mottagningsplatser. Först behöver man göra en leveransanmälan. Det är fritt att välja mottagningsplats, under förutsättning att man åker till den som man valt i sin leveransanmälan.

• Arild Bye, Försäljningschef Vafabmiljö
    Telefon: 021 39 92 93, e-post: arild.bye@vafabmiljo.se
  • Eva Favaro, Pressansvarig samt Avdelningschef Hållbarhet och kommunikation Vafabmiljö
    Telefon: 021 39 92 58, e-post: eva.favaro@vafabmiljo.se