Prylbyte i Enköping - ett sätt att minska avfallet

Prylbyte i Enköping - ett sätt att minska avfallet

Prylbyte är ett sätt att slå ett slag för återanvändning. Genom att låta husgeråd, inredningsprylar, leksaker, julsaker och verktyg användas ”ett varv till” minskar vi avfallsmängden. Välkomna till Westerlundska gymnasiet i Enköping den 24 november kl 11-14

Ta med dig hela, rena och fungerande prylar du inte längre vill ha. För varje pryl du lämnar kan du byta till dig en nygammal. Det går också bra att bara ge bort. Allt som blir kvar skänker vi till välgörenhet.

Vi bjuder på glögg, juice och pepparkakor så långt det räcker. Det finns miljövänliga tips att ta del av. Ställ gärna dina frågor om avfall till oss.

-  Att sortera och återvinna är enköpingsborna väldigt duktiga på redan. Nu vill vi visa nästa steg i avfallstrappan som är återanvändning, säger Niklas Söderholm, avfallschef för Enköpings kommun.

-   Vi vill med prylbytet uppmärksamma att många prylar går att återanvända. Istället för att slänga något du tröttnat på kan det bli till nytta och glädje för någon annan, samtidigt som det är bra för miljön, säger Annika Westerberg, informationschef på VafabMiljö.

Evenemanget hålls under den europeiska veckan ”Europa Minskar Avfallet”. Projektet vill uppmärksamma att vi med olika val i t ex skola, arbetsplats eller hemmet kan förhindra att avfall uppstår. Mer information på www.minskaavfallet.se

Välkomna till Westerlundska gymnasiets matsal den 24 november kl 11-14

Det är skyltat från parkeringen på Sandbrogatan 2

Vill ni veta mer om prylbytet kontakta gärna:

Niklas Söderholm, avfallschef Enköpings kommun, tfn 0171-62 53 70

Annika Westerberg informationschef VafabMiljö, tfn 021-39 35 69

Anders Ericsson

Presskontakt Kommunikationsstrateg Närsorterat – Fastighetsnära insamling av förpackningar 021-393537

Vafabmiljö arbetar med hållbar och miljöriktig resurs- och avfallshantering. Samtliga kommuner i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i Vafabmiljö Kommunalförbund. Inom regionen finns cirka 155 000 hushåll och här finns över 20 000 företag som producerar avfall. Det mesta av avfallet blir nya resurser genom återvinning och återanvändning.

Uppdraget är att ta hand om detta avfall på ett miljöriktigt sätt. Målet är i första hand att avfallsmängderna ska minskas. Det återstående avfallet ska betraktas som en resurs och återvinnas så långt det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Vafabmiljö arbetar även med att transportera avfall från industrier och företag.

Vafabmiljö är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001.