Nu får Köpingsborna möjlighet att storpanta med pantautomaten Pantamera Express. Lätt och smidigt.

Pantamera Express – nu på Återbruket i Köping

Nu får även Köpingsborna möjlighet att panta snabbt, smidigt och enkelt med storpantarautomaten Pantamera Express. Automaten installerades på Återbruket i Köping under vecka 42 och är nu i full gång.

Den nya pantautomaten är särskilt framtagen för att underlätta för den som snabbt och enkelt vill panta mycket på en gång. Istället för att panta varje burk och PET-flaska för sig, hälls förpackningarna direkt ur påsen/säcken ner i ett fack. Maskinen sorterar och räknar panten. Kapaciteten är omkring 100 förpackningar på ett par minuter. När det är klart får kunden välja mellan olika utbetalningslösningar.

-Det är flera av våra kunder som frågat om möjligheten att panta på Återbruket. Eftersom vi ständigt jobbar efter nya sätt att göra det lättare att återvinna och att göra rätt, så känns det roligt att kunna erbjuda ett smart och enkelt sätt att snabbt kunna panta stora mängder, säger Gunnar Weiring, verksamhetsutvecklare VafabMiljö

Den som pantar kan välja mellan att få panten utbetald till sitt PayPal-konto eller via ClearOns betalcheckar, som det går att handla för i de allra flesta dagligvarubutiker. Dessutom kan pantpengarna skänkas till välgörenhet. På Återbruket i Köping har VafabMiljö valt WWF, Världsnaturfonden, som donationsmottagare.

Kort fakta om Pantamera Express
Med Pantamera Express ökar möjligheterna att återvinna pant i pantsystemet. I samband med installationen av storpantarautomaten på Återbruket i Köping finns det numera 53 Pantamera Express runt om i landet, varav 4 av dem finns i VafabMiljös region (Köping, Enköping, Västerås Ängsgärdet och Västerås Bäckby).

För mer information och bilder, kontakta oss gärna:

Gunnar Weiring, utvecklare, telefon: 021-39 35 81, e-post: gunnar.weiring@vafabmiljo.se
Eva Favaro, Kommunikationschef, telefon:072-147 71 55, e-post: eva.favaro@vafabmiljo.se

VafabMiljö arbetar med hållbar och miljöriktig avfallshantering.Kommunerna i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i VafabMiljö Kommunalförbund. Inom denna region finns ca 155 000 hushåll och här finns över 16 000 företag som ”producerar” avfall.

Anders Ericsson

Presskontakt Kommunikationsstrateg Närsorterat – Fastighetsnära insamling av förpackningar 021-393537

Vafabmiljö arbetar med hållbar och miljöriktig resurs- och avfallshantering. Samtliga kommuner i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i Vafabmiljö Kommunalförbund. Inom regionen finns cirka 155 000 hushåll och här finns över 20 000 företag som producerar avfall. Det mesta av avfallet blir nya resurser genom återvinning och återanvändning.

Uppdraget är att ta hand om detta avfall på ett miljöriktigt sätt. Målet är i första hand att avfallsmängderna ska minskas. Det återstående avfallet ska betraktas som en resurs och återvinnas så långt det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Vafabmiljö arbetar även med att transportera avfall från industrier och företag.

Vafabmiljö är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001.