Myrorna i Västerås är Miljönär-vänliga

Myrorna i Västerås är Miljönär-vänliga

Laga, låna återanvända. Då kan du bli Miljönär-vänlig. Myrorna har redan fått märkningen Miljönär-vänlig på central nivå. På onsdagen den 17 juni kommer butiken i Västerås att märkas med Miljönär-vänlig.

Kampanjen Miljönär-vänlig går ut på att uppmärksamma goda idéer som redan finns i samhället genom att märka verksamheter som syftar till att laga, låna och återanvända – verksamheter som är Miljönär-vänliga. Det är branschorganisationen Avfall Sverige som står bakom märkningen. I Västmanland är det VafabMiljö som är Avfall Sveriges ombud och kan dela ut märkningen.

- Myrorna har länge jobbat med sin second-handverksamhet och bidragit till att få kläder och prylar att användas ett varv till, ja kanske flera varv. Det spar på jordens resurser, säger Annika Westerberg, kommunikationschef, VafabMiljö.

I Europa jobbar avfallsbranschen efter en avfallstrappa där just återanvändning tillsammans med avfallsminimering hör till de högre stegen som bidrar till en långsiktigt hållbar avfallshantering.

- Det känns jättebra att få märkningen säger Margareta Kant Beskow, butikschef. Vi gör ett viktigt jobb kring secondhand-varor och vill bidra till ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Överskottet går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige.

Välkommen till Myrorna den 17 juni kl 10.30, Stora gatan 48 i Västerås. Butiken kommer då att få sin Miljönär-märkning.

Vill ni veta mer kontakta gärna:

Annika Westerberg, kommunikationschef tfn 021-393569

Margareta Kant Beskow, butikschef Myrorna i Västerås tfn 021-380590

Annika Westerberg, kommunikationschef

Mer information om Miljönär-märkningen finns på www.miljönär.se.

I Västerås samarbetar VafabMiljö med Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen kring Miljönär-kampanjen.

Anders Ericsson

Presskontakt Kommunikationsstrateg Närsorterat – Fastighetsnära insamling av förpackningar 021-393537

Vafabmiljö arbetar med hållbar och miljöriktig resurs- och avfallshantering. Samtliga kommuner i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i Vafabmiljö Kommunalförbund. Inom regionen finns cirka 155 000 hushåll och här finns över 20 000 företag som producerar avfall. Det mesta av avfallet blir nya resurser genom återvinning och återanvändning.

Uppdraget är att ta hand om detta avfall på ett miljöriktigt sätt. Målet är i första hand att avfallsmängderna ska minskas. Det återstående avfallet ska betraktas som en resurs och återvinnas så långt det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Vafabmiljö arbetar även med att transportera avfall från industrier och företag.

Vafabmiljö är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001.