Carina Färm blir ny VD för Vafab Miljö AB och Svensk Växtkraft AB

Carina Färm blir ny VD för Vafab Miljö AB och Svensk Växtkraft AB

Fotograf: Lasse Fredriksson

Under hösten har VafabMiljö arbetat med att rekrytera en ny VD, efter Eva Myrin som valt att gå vidare i karriären. Styrelsen har nu beslutat att utse Carina Färm till ny VD. Hon kommer att tillträda den 1 maj 2013.

Carina har en lång och bred erfarenhet av miljöarbete i olika organisationer, berättar Andreas Porswald, styrelseordförande. Hon har bland annat arbetat som konsult på VBB Viak (nuvarande Sweco), Universitetslektor på Mälardalens högskola, Affärsområdeschef Vatten, Mälarenergi AB och nu senast som vice VD, samt affärsområdeschef Vatten och Avlopp inom Eskilstuna Energi och Miljö AB.

- Under rekryteringsprocessen har Carina också visat att hon har de ledaregenskaper och förutsättningarna som behövs för att ansvara för VafabMiljös och Svensk Växtkrafts fortsatta utvecklingen mot en miljöriktig och långsiktigt hållbar avfallshantering i regionen, säger Andreas Porswald.

Carina är 48 år och har en gedigen utbildning inom miljöteknikområdet. I slutet av 80-talet tog Carina en Civilingenjörsexamen inom Samhällsbyggnadsteknik på Luleå Tekniska högskola. På Mälardalens högskola framlade hon en Teknisk doktorsexamen inom miljöteknik, dagvattenrening, 2003. Carina bor i Västerås och är en hängiven motionerare som gillar Västerås där det är nära till allt! Hon kommer att tillträda tjänsten som VD för VafabMiljö/Svensk Växtkraft den 1 maj 2013.

- Jag tycker det ska bli väldigt spännande och en utmaning för mig att leda ett regionalt företag som ägs av 12 kommuner! Efter att ha arbetat med VA och miljöfrågor i över 20 år känns det roligt att få jobba i en ny bransch med stora utmaningar kring avfallshantering i framtiden.

Min samlade erfarenhet av arbete med samhällsbyggnade och miljöfrågor i olika roller tror jag passar väl in som VD för VafabMiljö och Svensk Växtkraft, säger Carina Färm.

För vidare information kontakta:

Andreas Porswald, Styrelseordförande, 076-5690241

Carina Färm, 070-258 79 98

Anders Ericsson

Presskontakt Kommunikationsstrateg Närsorterat – Fastighetsnära insamling av förpackningar 021-393537

Vafabmiljö arbetar med hållbar och miljöriktig resurs- och avfallshantering. Samtliga kommuner i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i Vafabmiljö Kommunalförbund. Inom regionen finns cirka 155 000 hushåll och här finns över 20 000 företag som producerar avfall. Det mesta av avfallet blir nya resurser genom återvinning och återanvändning.

Uppdraget är att ta hand om detta avfall på ett miljöriktigt sätt. Målet är i första hand att avfallsmängderna ska minskas. Det återstående avfallet ska betraktas som en resurs och återvinnas så långt det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Vafabmiljö arbetar även med att transportera avfall från industrier och företag.

Vafabmiljö är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001.