Biogasjakten på Återbruket Returen i Sala den 3 januari

Biogasjakten på Återbruket Returen i Sala den 3 januari

I Västmanland är vi bra på att sortera vårt bioavfall (matavfall). Nu vill VafabMiljö och kommunerna samla in ännu mer bioavfall. Därför har ”Biogasjakten” startat.

Den 3 januari finns VafabMiljö och Sala kommun på Återbruket i Sala kl 10-14. Hushållen som besöker Återbruket kan passa på att få information om avfallssortering, biogas och biogödsel.   Det bjuds på korv med bröd och det finns möjlighet att tävla om fina priser.

För ett år sedan blev en stor undersökning klar då VafabMiljö i samarbete med kommunerna gick igenom hushållens avfall. Undersökningen visade att hushållen är duktiga på att sortera, bland de bästa i landet. En undersökning av påsar med bioavfall visar att det nästan är helt rätt sorterat!

Men det finns mer att sortera ut. I snitt sorteras ca 60 procent av bioavfallet ut av hushållen i Västmanland, Enköping och Heby. Det nationella målet är 35 procent. Därför vill VafabMiljö och kommunerna samla in ytterligare bioavfall som idag hamnar i soppåsen för brännbart. Det finns kapacitet för att ta in mer avfall i biogasanläggningen och vi kan göra ännu mer biogas och biogödsel.

Tanken är att VafabMiljö och Biogasjakten ska besöka alla kommuner under en period, med öppet hus på ett Återbruk. Syftet är att motivera fler att källsortera sitt bioavfall.

Sortera ut farligt avfall och förpackningar

Det är också viktigt att den brännbara delen av hushållsavfallet inte innehåller bioavfall, förpackningar och farligt avfall. Då kan VafabMiljö tillverka ett högklassigt biobränsle av det som kan användas i förbränningsanläggningar.

Välkommen till Återbruket Returen i Sala, tisdagen den 3 januari kl 10-14 på

Skruvgatan 1.

Mer information om Biogasjakten!

Annika Westerberg på VafabMiljö, tfn 021-39 35 69, e-post annika.westerberg@vafabmiljo.se

Mer information om avfallshanteringen i Sala Kommun

Kent Karlsson, Sala Kommun, tfn 0224-558 86, e-post kent.karlsson@sala.se

Anders Ericsson

Presskontakt Kommunikationsstrateg Närsorterat – Fastighetsnära insamling av förpackningar 021-393537

Vafabmiljö arbetar med hållbar och miljöriktig resurs- och avfallshantering. Samtliga kommuner i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i Vafabmiljö Kommunalförbund. Inom regionen finns cirka 155 000 hushåll och här finns över 20 000 företag som producerar avfall. Det mesta av avfallet blir nya resurser genom återvinning och återanvändning.

Uppdraget är att ta hand om detta avfall på ett miljöriktigt sätt. Målet är i första hand att avfallsmängderna ska minskas. Det återstående avfallet ska betraktas som en resurs och återvinnas så långt det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Vafabmiljö arbetar även med att transportera avfall från industrier och företag.

Vafabmiljö är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001.