Avfallssamarbetet utökas

Avfallssamarbetet utökas

Skinnskattebergs kommun lägger över ansvaret för hushållsavfall på VafabMiljö. De som har frågor kring hushållsavfall ska ringa VafabMiljö från 1 november istället för sin kommun.

Samtliga kommuner i Västmanland samt Heby och Enköpings kommuner är med i VafabMiljö kommunalförbund. Från den 1 november lägger Skinnskattebergs kommun över hanteringen av hushållsavfall på VafabMiljö.

- VafabMiljö kommer att ta hand om hela avfallskedjan, från att hushållsavfallet uppstår tills dess att det kommer till nytta igen. Detta gör att VafabMiljö kan samordna, utveckla och effektivisera verksamheten, säger Carina Färm, VD VafabMiljö.

Avfallsbranschen står inför stora förändringar. Bland annat ska återanvändningen och återvinningen öka. Det är bland annat för att klara dessa utmaningar som kommunerna i Vafabmiljö-regionen, Västmanlands län samt Enköpings och Hebys kommuner, utökar samarbetet. För att möjliggöra detta har VafabMiljö ombildats från ett kommunalt bolag till ett kommunalförbund.

- Förhoppningen med kommunalförbundet är att regionen kan fortsätta vara ett föredöme inom avfallsområdet, säger Carina Färm.

Redan tidigare har samarbetet utökats när det gäller hantering av hushållsavfall sedan Heby, Enköpings och Västerås kommuner lagt över hanteringen av hushållsavfall på VafabMiljö kommunalförbund. Fagersta och Norbergs kommuner har också lagt över hanteringen av hushållsavfall till VafabMiljö men där ringer hushållen fortfarande till NVK, Norra Västmanlands kommunalförbund.

För frågor om hushållsavfall inklusive latrin i Skinnskatteberg. Kontakta VafabMiljö Kundservice från den 1 november på tfn 020-120 22 20.

E-post kundservice@vafabmiljo.se

Mer information: Carina Färm, VD tfn: 021-393501

e-post: carina.farm@vafabmiljo.se

Anders Ericsson

Presskontakt Kommunikationsstrateg Närsorterat – Fastighetsnära insamling av förpackningar 021-393537

Vafabmiljö arbetar med hållbar och miljöriktig resurs- och avfallshantering. Samtliga kommuner i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i Vafabmiljö Kommunalförbund. Inom regionen finns cirka 155 000 hushåll och här finns över 20 000 företag som producerar avfall. Det mesta av avfallet blir nya resurser genom återvinning och återanvändning.

Uppdraget är att ta hand om detta avfall på ett miljöriktigt sätt. Målet är i första hand att avfallsmängderna ska minskas. Det återstående avfallet ska betraktas som en resurs och återvinnas så långt det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Vafabmiljö arbetar även med att transportera avfall från industrier och företag.

Vafabmiljö är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001.