Genom att inte höja priserna inför 2022 ville vi visa att Växa verkligen står på lantbrukarnas sida i utmanande tider, säger Magnus Carlman, styrelseordförande.

Växa visar starkt resultat utan prishöjning

462 Mkr är högsta nettoomsättningen i Växas historia och visar på stark efterfrågan av Växas tjänster och produkter under 2022. Resultatet är -3,2 Mkr, vilket är starkt givet Växas satsningar.

Omsättningen ökar med tre miljoner jämfört med 2021 trots att Växa inte gjorde någon prishöjning inför 2022, med undantag av ett fåtal avgiftshöjningar som ko- och besöksavgift. Inför 2022 tog Växa över lagerhållning av doser, en ny affärsmodell för dosförsäljningen infördes och till det ska läggas den svaga kronkurs som bidragit till kostnadsökningar för Växa. En rad satsningar har dessutom gjorts, inte minst inom IT.

-Från styrelsens sida är vi verkligen tillfreds med 2022 års resultat, som jag menar är extra starkt med tanke på de förändringar Växa hanterat inom dosförsäljningen, företagets omfattande IT-satsningarna för modernisering och att Växa kompetensförstärkt med mer personal. Att priserna för rådgivning inte höjdes 2022 var ett medvetet val, då vi ville skapa bra förutsättningar för alla våra kunder att köpa tjänster. Det var extra viktigt, menade vi, att så många lantbrukare som möjligt kunde få råd och stöd i att hantera den utmanande bristsituationen på insatsvaror med ökande priser som följd. Det har varit ett exceptionellt år då det varit lönsamt att göra rätt, men extra kostsamt att göra fel. I styrelsen är vi måna att Växa ska ha förutsättningar för att stötta oss lantbrukare när vi har extra stora utmaningar, säger Magnus Carlman, styrelseordförande Växa.

Medlemsnytta inom strategiska områden

Årsresultatet presenteras nu på Växa kretsmöten. En viktig del av redogörelsen för medlemmarna är att visa på värdet av alla de insatsområden som kallas medlemsnytta, och som motsvarar 11,2 Mkr eller två procent av omsättningen. Insatsområden i medlemsnyttan är att bevaka mjölk- och köttföretagares intressen, att stimulera nyrekrytering till branschen, att påverka nordiskt avelsarbete, att driva forskning samt under 2022 att genomföra en extraordinär satsning genom de resterande 10-årskalasen. Sammanställningen som medlemmarna får ta del av är omfattande, och ekonomiska bedömningar har gjorts av alla insatserna. Ett par konkreta exempel på medlemsnytta är diskussioner med myndigheter om förbättringar inom ViLA, arbetet med att avhjälpa veterinärbristen och nysatsningen med stipendier för utbildning inom djurägarsemin.

- Kunskapsföretaget Växa påverkar och syns inom allt fler betydelsefulla områden som är viktiga för våra medlemmar och för branschen. Jag är extra nöjd med att samarbeten och satsningar Växa drivit börjar ge konkreta resultat. Vi vet att lantbrukaren har en omfattande administrativ börda och genom t ex Agronod och Agrosfär skapar vi framtida möjligheter för effektiv hantering av klimatdata. Växas satsningar för nötköttsproduktionen är strategiska, t ex genom att vi gått in som ägare i Köttrasprövningen. Växas senaste kundundersökning visar att våra kunder med dikoproduktion märkt av våra satsningar och ger Växa mer positiva omdömen vilket givit oss ökat nöjdkundindex bland dikoproducenter. 2022 har verkligen varit ett utmanande år och jag är mycket stolt över att personalen, företaget och ledningen i Växa levererat och lyckats hålla i den strategiska inriktning vi valt, säger Dorit Greve, vd Växa.

För ytterligare information kontakta:

Magnus Carlman, styrelseordförande Växa, magnus.carlman@vxa.se, 070-352 06 22

Dorit Greve, vd Växa, dorit.greve@vxa.se, telefon 010-471 09 11

Carina Fredriksson, ekonomichef Växa, carina.fredriksson@vxa.se, telefon 010-471 09 31