Genom att den europeiska avelsvärderingen baseras på en större population kommer avelsvärdena att få ökad säkerhet, säger Anna Samuelsson, vice ordförande i Växa och NAV.

Strategiskt samarbete på europeisk nivå för avelsvärdering

EBE är ett initiativ som ska samla ett antal länder i ett europeiskt samarbete för långsiktig och effektiv utveckling av avelsvärdering för högproducerande nötkreatur. Arbetet med nordiska avelsvärden påverkas inte.

Växas styrelse har nu gett sitt godkännande till att fortsätta arbetet med att bilda European Bovine Evaluation (EBE), vilket även övriga tilltänkta partners i EBE har gjort. Målsättningen är att skapa en gemensam europeisk organisation för avelsvärdering för kor i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Polen och Spanien. Genom EBE skulle resurserna öka för utvecklingen av avelsarbete med fokus på högproduktiva kor med god hälsa och gynnsamma klimategenskaper. Detta skulle leda till minskade kostnader per ko för utveckling och beräkning av avelsvärden. Den gemensamma satsningen öppnar även upp för ökade möjligheter att konkurrera med andra aktörer både inom och utanför Europa.

Genom att den europeiska avelsvärderingen baseras på en större population kommer avelsvärdena att få ökad säkerhet. Även för raser som inte är så stora på europeisk nivå kommer det att finnas fördelar genom att metoderna för avelsvärdering utvecklas, säger Anna Samuelsson, vice ordförande i Växa och NAV (Nordisk Avelsvärdering).

Prioriterade avelsområden inom EBE

I det första steget kommer fokus att ligga på att harmonisera och utveckla en fungerande och modern avelsvärdering för Holstein, vilket är den ras som finns i samtliga länder som ingår i EBE. I nästa steg kommer de övriga stora mjölkraserna, SRB och Jersey, att inkluderas. Målet är att ha en fungerande avelsvärdering för Holstein från och med 2027 och för övriga raser från 2029.

—EBE ska ligga i framkant inom den genetiska utvecklingen och vi kommer att arbeta för att tillvarata nordiska intressen. Inom NAV kommer vi att fortsätta bedriva delindex och totalindex på nordisk nivå. EBE ska inkludera alla mjölkraser och vi ska skydda avelsprogrammen för exempelvis Jersey och den nordiska röda rasen. För Växa är det också viktigt att det i ett längre perspektiv utvecklas avelsvärden även för renrasiga köttraser samt köttrastjurars användning på mjölkkor, på europeisk nivå, då det är viktiga steg för ökad lönsamhet och hållbarhet, säger Anna.

Nordiska avelsvärden och NTM består

Samarbete inom EBE omfattar länderna Danmark, Finland, Frankrike, Nederländerna, Tyskland, Spanien, Sverige samt Tyskland och är inspirerat av NAVs modell. Tills vidare kommer NAV att fortsätta att finnas och beräkningar av ett nordiskt totalindex kommer att fortsätta. NAV kommer att bedriva avelsvärdering på samma sätt som tidigare fram till dess att den nya, europeiska avelsvärderingen är i drift.

För mer information kontakta:
Anna Samuelsson, vice ordförande Växa och NAV, anna.samuelsson@vxa.se