Vi är verkligen stolta över att ha sålt 7 tjurar till VikingGenetics. En åttonde tjur, VR Voltair, är på väg in till VikingGenetics nu, säger Gun Karlsson, som äger Salltorps Lantbruk tillsammans med sin man Sven och sonen Oskar.

Salltorp – en av Sveriges första ET-gårdar - Herd of the Year 2022

Att satsning på friska djur, god fruktsamhet och ett stort avelsintresse leder till hög avkastning bevisar Salltorp, där den först spolningen för embryon gjordes redan i slutet av 80-talet.

På Salltorp är den övergripande avelsstrategin att satsa på friska och fruktsamma djur och på så sätt få en hög och jämn produktion. Avkastningen är nu 13 400 kg ECM och målet är att nå 14 och på sikt 15 ton. Noggrannheten i avelsarbetet är stor och då mjölkningen görs i robot är juverexteriören viktig tillsammans med hasvinkeln, spenplaceringen och att ha storleksmässigt jämna djur oavsett ras.

-Den grundläggande strategin i hög produktion ligger fast. Vi siktar på högt NTM med ett par enheters ökning varje år och väljer ut ett par områden vi vill förbättra. Vi tar hjälp av Genvägen som jag tycker är ett fantastiskt verktyg. Resultaten av genomiska analyser och av exteriörbedömningar ger oss ett tillförlitligt underlag, och vi förflyttar på så sätt hela besättningen i den riktning vi vill. Fakta och siffror är det vi utgår från och dessutom provar vi gärna ny teknik, säger Gun Karlsson.

Många tjurar ger bäst resultat

Redan i slutet av 80-talet gjordes de första spolningarna, och även om de första försöken inte lyckades så bra har den tidig satsningen på spolningar och embryon optimerat besättningen över tid. Ett hundratal embryon har nu spolats fram och alla embryon används på gården. De inläggningar som görs med färska embryon har visat sig bäst och 8 av 9 av de senaste inläggningarna har lyckats. Satsningen inom avel har även gjort att ett antal tjurar sålts till VikingGenetics.

- Jag vill att vi på gården använder många tjurar, för att alltid kunna hitta en riktigt bra kombination. Vi har alltid 15 till 20 tjurar i kärlet och de byts hela tiden ut. Vi gillar att satsa på ny teknik som embryon, och tillsammans med vårt stora intresse för avel har det verkligen utvecklat vår besättning. Vi har också mycket bra stöd i Växa. Jag har stort förtroende för vår avelsrådgivare Kjell Johansson och för Peter Jönsson som gör spolningarna, säger Gun.

Engagerad personal och starkt ledarskap

-Personalen på Salltorp är verkligt engagerad och jag är imponerad av ledarskapet på gården. Varje förmiddag har alla på gården ett möte, över fikat, då dagens arbete planeras och diskuteras. Alla på gården är väl insatta i väldigt mycket och noggrannheten i allt som görs är stor. Det är verkligen en förmån att få arbeta med en så engagerad och skicklig kund. Salltorp är en mycket värdig vinnare av Herd of the Year, säger Kjell Johansson, avelsrådgivare Växa.

Herd of the Year är VikingGenetics utmärkelse till framstående besättningar inom avel. Priset delas ut årligen av VikingGenetics tillsammans med sina ägare VikingDanmark, Faba respektive Växa.

För mer information, kontakta:

Gun Karlsson, Salltorps Lantbruk AB, telefon: 070-292 08 87, gun@salltorp.se

Kjell Johansson, avelsrådgivare Växa, telefon: 010-471 03 25, kjell.johansson@vxa.se

Peter Jönsson, embryoservice Växa, telefon: 010-471 04 52, peter.jonsson@vxa.se

Sofia Eliasson, Breeding supporter VikingGenetics, telefon: 0511-267 85, soeli@vikinggenetics.com

Fakta:

Företaget Salltorps Lantbruk AB ägs av Gun och Sven samt sonen Oskar Karlsson. Salltorp som består av tre gårdar Lilla Salltorp, Stora Salltorp och Ättarp. Dessutom arrenderas ytterligare mark. Gårdarna ligger drygt en mil nordöst om Falkenberg.

Uppfödare till: Salltorp, Vr Vappa,Vh Saab, Vh Salty, VH Kashmir.

VR Hage P, VR Hasp P. (2021). Ny tjur: VR Voltair

3 levande 100-tonnare: 5706 Miriam, 5784 Zandra och 5833 Duva.

Antal mjölkande kor: 230 (aktiva kor 255)

Antal djur på gården totalt: 562

Årsavkastning: 13 400 kg ECM

Mjölkningssätt: 4 Lelyrobotar och grop till nykalvade kor

Antal anställda: Totalt drygt 8 heltider

Areal: drygt 300 Ha, varav bete: ca 40 Ha (mer på hösten), varav skog: 4 Ha

Målsättningar inom avel: Få fram så ekonomiska kor som möjligt. För tillfället prioriteras ECM. Viktiga aktiviteter inom avel: Alla kvigor genomtestas, planering via Genvägen var 8e vecka, exteriörbedömningar var 3:e månad

Nyckeltal som följs i mjölkproduktionen: Djurhälsokostnad i verktyget Signaler Djurvälfärd,

kalvningar/år och per aktiv ko (målet är 1,1).

Unikt för gården: Inte funnits tjur på gården sedan 1979 och aktivt arbete med avel sedan dess.

Andra viktiga områden för Salltorp:Foderblandningen ses över en gång per vecka. Egenproducerat foder så långt möjligt, bygger nu ytterligare ett fodertorn till totalt 6 stycken. Arbetsvillkor likt andra branscher med möjlighet till 3 veckors sammanhängande semester för de som arbetar på gården. Marknadsmässig lön för ägarna.

Om “Herd of the Year”

Utmärkelsen är VikingGenetics pris och utses årligen. Avelsrådgivare nominerar genom en skriftlig motivering.

Kriterierna för att vinna utmärkelsen är att vara innovativ I sitt avelsarbete. Exempel kan vara att arbeta aktivt med genomiska analyser, genomföra spolningar och/eller inläggningar av embryon. Besättningen ska bidra till utveckling av de nordiska avelsprogrammen. Att ha sålt tjurar eller kvigor till VikingGenetics är meriterande.

I juryn för priset sitter experter från VikingGenetics forsknings- och avelsavdelningar.