Jag är stolt över våra 500 medarbetare som varje dag levererar kunskap och engagemang till kunderna. De anställda är det ledande kunskapsföretaget Växa Sverige, säger Marita Wolf.

Jag lämnar över ett kunskapsföretag med strategi, förmåga och ambition

Efter åtta år som ordförande lämnar Marita Wolf Växa Sverige. Av de fem husdjursföreningar som fusionerade år 2011 har det skapats ett kunskapsföretag med ambitionen att öka svensk mjölk- och köttproduktion och med visionen att leda utvecklingen mot en hållbar livsmedelsproduktion.

Den 18 november har Växa Sveriges en extra stämma för personval och motioner. Beslut om att genomföra en extra stämma togs redan i maj. Vid stämman den 18 november kommer Marita Wolf att lämna Växa Sveriges styrelse och ordförandeposten som hon nu haft i åtta år.

Goda relationer ger utveckling

Under Maritas tid som styrelseordförande har det av de fem husdjursföreningar som fusionerade 2011 blivit ett välfungerande företag, som sedan fusionen med Svensk Mjölk år 2013 dessutom driver Sveriges kodatabas. Tack vare samarbetet med finska Mtech lanserades år 2019 mananagementverktyget MinGård® för både mjölk- och köttproducenter. Samma år togs också det historiska beslutet att modernisera hela kodatabasen.

-Förmågan att bygga goda relationer till våra kunder och medlemmar, till andra företag och inom Växa har skapat förutsättningar för vår framgång, säger Marita. Beslut om strategiska samarbeten på nationell och nordisk nivå har successivt tagit oss framåt. Samarbetet i NorFor och det nordiska ägandet av VikingGenetics är exempel på hur nordiska samarbeten utvecklar Växa och ger våra kunder och medlemmar fördelar. Växa driver verksamheter som mjölk- och köttproducenterna behöver både dagligen och strategiskt.

-Jag är också stolt över våra 500 medarbetare i Växa Sverige som bygger relationer med våra kunder. Under vår vd, Dorit Greves, ledning levererar de varje dag kunskap och engagemang till kunderna. De anställda är det ledande kunskapsföretaget Växa Sverige, menar jag.

Ett modernt och digitaliserat kooperativ

I Växa Sverige genomförs val vartannat år och redan 2014 var valprocessen digital. Att valet sker med digitala hjälpmedel har över tid ökat valdeltagandet, föryngrat förtroendemannakåren och vid senaste valet 2020 valdes lika många kvinnor som män som förtroendevalda. En medlemsvilja har tagits fram där det tydliggörs vilken medlemsnytta Växa Sverige ska bidra med.

- Det har varit en ynnest att jag fått förtroendet att leda Växa Sverige och det har givit mig personligen så mycket tillbakaDen moderna kooperativa vi-känslan är påtaglig. Jag är stort tack skyldig både mina kollegor i styrelsen och våra förtroendevalda för allt vi lyckats uppnå, och inte minst att vi har en så utvecklande dialog bland förtroendevalda.

Framtidstro och tron på ökad produktion

Framtidstron har genomsyrat de första tio åren i Växa. ”Öka svensk mjölk- och köttproduktion” var en del av Växas strategi flera år innan hela mjölkbranschen tog det som sitt övergripande mål.

-Jag tror verkligen på lantbruket i Sverige, säger Marita. Det kan vara möjligt att producera fyra miljarder kg mjölk i Sverige – det har vi gjort förr. Med vilja och tro på att lyckas, tillsammans med vår kunskap i Växa och i branschen, kan vi klara det, säger Marita. Jag menar att branschens utveckling börjar med kunskap, förmåga och vilja. Det har jag visat i mitt eget företagande som jag hela tiden arbetat med parallellt med mitt uppdrag för Växa Sverige, avslutarMarita.