De är glädjande att se att det jämfört med fjolåret skett en stabilisering i den nedåtgående trenden för både mjölkmängd och i totala antalet djur, säger Jessica Kinnander, avdelningschef Kokontrollen.

Årsresultat Kokontrollen® 2019/20: Störst avkastningsökning i besättningar anslutna till Kokontrollen®

Störst avkastningsökning i besättningar anslutna till Kokontrollen®

Vi årsresultat från Kokontrollen ser vi en ökad medelavkastning till 10 679 kg ECM. Glädjande är att minskningen av antal kor planar ut jämfört fjolåret. Störst avkastnings-ökning har besättningar anslutna till Växa Sveriges Kokontroll®.

Årskörningen i Kokontrollen® är klar och visar en medelavkastning om 10 232 kg mjölk eller 10 679 kg ECM (energikorrigerad mjölk, d v s hänsyn tagen till innehåll av fett och protein). Högst avkastning finns inom Växa Sveriges område med 10 260 kg mjölk respektive 10 721 kg ECM. Medelkoantalet i besättningen ökar från fjolårets 92,4 till årets 93,6 kor.

Medelavkastningen ökar mest bland besättningar anslutna till Kokontrollen

För andra året i rad ökar avkastningen mest bland besättningar anslutna till Kokontrollen, och ökningen är 236 kg mjölk respektive 262 kg ECM. Jämför man mjölkleverans så levererar en besättning ansluten till Kokontrollen cirka 600 kg mer mjölk per ko och år än övriga besättningar.

Minskningen av koantalet i Sverige fortsätter minska men minskningen planar ut något till 3,9 procent och minskningen av antalet besättningar är 5,1 procent.

-För svensk mjölkproduktion och för oss i Växa Sverige, som vill se en ökande svensk mjölkproduktion, är det glädjande att se att det jämfört med fjolåret skett en stabilisering i den nedåtgående trenden för både mjölkmängd och i totala antalet djur, säger Jessica Kinnander, avdelningschef Kokontrollen. För oss i Växa är det också extra roligt att kunna konstatera att anslutning till Kokontrollen har ett ekonomiskt värde för mjölkföretagarna genom att de får en högre mjölkavkastning än andra producenter.

- Kalmar har högst avkastning i landet och här har vi nog ett flertal faktorer som spelar stor roll i denna fina utveckling, berättar Thomas Jerneng, produktionsrådgivare i Kalmar. Bland annat långsiktigt avelsarbete ute i besättningarna, hög anslutning till någon form av utfodringsrådgivning och bra samarbete med foderföretagen. Vi menar att vi här också har målmedvetna lantbrukare som har stora djurstallar med bra djurkomfort. Mjölkföretagarna här är också väl medvetna om att hög avkastning ger bra lönsamhet.

SRB har passerat 10-tons gränsen

Andelen kor av olika raser är oförändrad. Holsteinkorna är flest, med en andel på cirka 57 procent av korna i Kokontrollen och SRB rasens andel är 33,5 procent. Holsteinkornas årsavkastning har nu passerat 11-tons gränsen och mjölkar 11 064 kg ECM. SRB-korna har passerat 10-tons gränsen och mjölkar 10 158 kg ECM.

För ytterligare information:

Jessica Kinnander, avdelningschef Kokontrollen®, jessica.kinnander@vxa.se 073-066 45 67

Mjölk, ECM, kg Helårsbesättningar per förening
Förening HF/MO Förändring 2019/2020 2018/2019 2017/2018
Skånesemin 1 -209 10 240 10 449 10 151
Växa Sverige 5 308 10 721 10 413 10 159
Rådgivarna 13 74 10 497 10 423 10 148
Riket 262 10 679 10 417 10 175
ökning 262 242

Tabell 1: Antal helårsbesättningar per förening

Tabell 2: Avkastning och förändring per län enligt statistik från Kokontroll® - Se bifogat dokument.