Vi deltar på Mjölkens dag i riksdagen

Vi deltar på Mjölkens dag i riksdagen

Magnus Carlman från Växa Sveriges styrelse kommer att delta på Mjölkens dag i riksdagen i morgon. Bland annat för att få svar på frågan: Hur går det med arbetet att stärka svenskt lantbruks konkurrenskraft?

Magnus Carlman håller med det Marita Wolf tidigare skrev i sin nyårshälsning, att mjölkföretagarna i sina företag själva kan göra hälften av arbetet i form av effektivitetsförbättringar, men att den andra hälften behöver politiken ta ansvar för.

När det gäller att nå en ökad produktivitet ser han att Växa Sverige har en viktig roll att stötta mjölkföretagarna. Med tanke på den strukturutveckling och de produktionsförbättringar som varit de senaste åren, kan han även utifrån sin egen mjölkgård i Säljeryd i Småland, känna att det är ett tufft budskap att gå ut med, men att fortsatta förbättringar i produktiviteten är nödvändiga.

– Det är lätt att känna som mjölkföretagare att ”varför ska allt falla på oss”, men det gäller också att våra föreningar hjälper till för att vi ska nå en bättre lönsamhet ute på gårdarna. Det är till exempel glädjande att foderpriset gått ner igen nu i veckan.

På Mjölkens dag i riksdagen i morgon är han på plats för att diskutera utformningen av mjölkpolitiken.

– Den psykologiska biten är också viktig, att politikerna visar en vilja och att vi nu får verkstad av de förslag som kommit fram. Politikerna måste leverera bättre än de gjort hittills.

Samtidigt som han är glad för de initiativ som kommit från olika håll, med mjölkkronan och extra EU-stöd, är han kritisk till den försenade utbetalningen av EU-stöden som anstränger likviditeten på gårdarna.

– Jag ser den här dagen som en viktig chans för oss att följa upp hur arbetet att stärka svenskt lantbruks konkurrenskraft går.

Vill ni skicka med frågor som Magnus Carlman kan ta med sig till Mjölkens dag, gå in på Växa Sveriges Facebooksida och skriv frågorna som kommentarer till det här inlägget.

Mjölkens dag anordnas för andra året i rad, på initiativ av KD-politikern Magnus Oscarsson, med anledning av lönsamhetsläget i svensk mjölkproduktion.