Gör endagars utfodringskontroll i vinter

Gör endagars utfodringskontroll i vinter

Den här vintern är det generellt höga energivärden i förstaskörden. Det gäller att vara uppmärksam speciellt om råproteinet också är lågt. Det kan gå att spara på kraftfodret med ett sådant ensilage, men gäller att samtidigt följa upp hur foderstaten fungerar i praktiken.

När det är analysvärden upp mot tolv megajoule per kilo ts handlar det om ett ensilage som kan vara lite ”för” bra för att fungera optimalt i en foderstat för mjölkkor.

– I foderstater med så höga energivärden kan man uppleva att korna lätt blir lösa i magen och att det är svårt att hitta en bra balans i foderstaten, säger Hans Lindberg, som är produktionsrådgivare på Växa Sverige.

Men om man kan ta vara på värdet i det högkvalitativa ensilaget går det att spara kostnader på kraftfoder. Korna kan äta mycket av vallfodret och man kan välja ett koncentrat med billigare proteinråvaror. En lägre kraftfodergiva är dessutom många gånger en förutsättning för att magarna ska hålla ihop och korna inte ska få störningar i vomfunktionen.

– Kraftfodergivan kan bli två till tre kilo lägre än vanligt, med bibehållen mjölkavkastning. Det kan gå att spara pengar med lägre kraftfoderkostnad.

Vid en ändrad strategi bör man ha god koll på hur mjölkmängden i tanken utvecklas, samt fetthalt och urea i mjöllken. För att strategin med mer vallfoder ska fungera gäller det att det verkligen är fri tillgång till vallfoder på foderbordet. Det är därför extra viktigt att följa upp hur mycket grovfoder korna verkligen äter.

– I år är det extra viktigt att göra endagars utfodringskontroll för att kontrollera att verkligheten stämmer överens med det som planerats.

Vill du veta mer om vår foderrådgivning? Klicka på foder.