Jubileumsnatt på Vår Gård: En hundraårig resa av mod, innovation och skönhet

Jubileumsnatt på Vår Gård: En hundraårig resa av mod, innovation och skönhet

Den 28:e september är det dags för folkfest på Vår Gård. Det anrika hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete kantat av mod, innovation och skönhet, genom att öppna upp gården för nya och gamla gäster.

Arvet som inspirerar framtidens Vår Gård

För 100 år sedan köpte folkhemsikonen Kooperativa Förbundet mark ute i Saltsjöbaden. Idén var att grunda ett centrum för att utbilda och fortbilda Konsumbutikernas biträden och annan personal inom de medlemsägda konsumentföreningarna. Snart blev Vår Gård ett erkänt och inspirerande tillhåll för kooperatörer, även långt utanför landets gränser. Här blomstrade en street smart företagskultur i ren folkbildningsanda, som fick de anställda att växa med organisationen. Idag är platsen en dold pärla som uppskattas av gäster från när och fjärran för sitt vackra läge intill Baggesfjärden, sin vänliga personal, välremitterade restauranger och landets största privata samling av modern konst.

- Att stå på seklets kant och se tillbaka på de 100 åren vi har bakom oss är en svindlande tanke och en viktig milstolpe i Vår Gårds historia. Det är belöningen efter allt det hårda arbete som sammanlagt gjort Vår Gård till den inspirerande plats vi är än idag. Vi ser det som vårt ansvar att ta det unika tillfället i akt och låta dåtidens mod och innovationskraft guida oss och framtidens Vår Gård, menar Kadi Upmark, VD på Vår Gård.

- Det är mixen av människor som berikar och gör hela Vår Gård sådär härligt livfull. Familjer på semester kan leka på vår stora innergård, samtidigt som konferensgrupperna blir serverade sin morgonfika i skuggan av de stora björkarna som växer här. Vi har sett att överlappningen ger näring till varandra ur långt fler perspektiv än vad vi först trodde var möjligt, berättar Kadi om hotellets senaste utveckling mot den privata marknaden.

Bjuder in till dialog och reflektion

Att allmänheten är kalasets viktigaste gäster markerar den betydande förflyttning Vår Gård gjort under de senaste åren. Från att ha fungerat som en sluten plats för företagsutbildningar och konferenser till att slå upp dörrarna och bli hela lokalsamhällets vardagsrum, med allt från co-working, dagens lunch och fine-diningmiddagar till konstvisningar och yogaklasser. Mångfald och deltagande är dessutom ett spår som kvällens program kommer bjuda på.

- Inte nog med att vi öppnar upp huset för alla som vill minnas tiderna från förr. Under den festliga kvällen kommer det hållas ett öppet panelsamtal där Vår Gårds medarbetare delar sina framtidsvisioner, som dessutom bjuder in till dialog med publiken. Vi tror på att stärka deltagandet och det lokala engagemanget. Det är ju i mötet och dialogen det händer! Vi hoppas inspirera dig som gäst att bli en del av de kommande seklets visioner, menar Josephine Rosenblad, konst- och kommunikationsansvarig.

Ett gediget program med kultur i fokus

På Vår Gård är alltid målningarna och skulpturerna från landets största konstnärer lika nära som om du var på besök i ett hem, något som blir extra påtagligt under jubileet. Vår Gårds anrika konstsamling visas upp som kittet som håller ihop tidsepokerna och bidrar till ett sammanhang för besökarna i nuet. Under kvällen är det premiär för flera spännande utställningar som markerar de viktiga händelserna i historien, dialoger som fördjupar Vår Gårds unika medarbetarkultur, och workshops som hedrar det kulturella och pedagogiska arvet. Bland de inbjudna talarna finns till exempel folkbildaren och matlegendaren Christina Möller, Grafiska Sällskapets ordförande Anne-Lie Larsson Ljung och den unga skulptören Miriam Johannesson. Oavsett om du är intresserad av det historiska perspektivet eller vill njuta av vacker miljö, konst och musik, finns det någonting för alla. Josephine, som ansvarar för programmet, berättar:

- Vår Gård har smygstartat firandet genom flera konstprojekt under hela jubileumsåret. Den redan stora konstsamlingen har vuxit med ett par epokavgörande kompletteringar. Och särskilt i samband med öppningen av restaurang Villa Skärtofta har de estetiska värdena tagit sin rättmätiga plats. Men crescendot äger rum på självaste 100-årsdagen. De nya utställningarna är skapade med en förhoppning om att väcka glädje och inspiration och få dig som besökare att glänta på dörren till det spännande sambandet mellan dåtid, nutid och framtid.

Vår Gård välkomnar allmänheten till ett rikt program lördagen den 28 september mellan klockan 16:00 och 00:00, där ingen förbokning krävs för någon av aktiviteterna. Programmet pågår fram till midnatt där kvällen rundas av med en överraskande finalshow som lyser upp septembermörkret och kastar ljus över den framtid som Vår Gård ser fram emot att fylla med nya minnen.

För fullständigt program, ytterligare information och uppdateringar, var vänlig kontakta Vår Gård i Saltsjöbaden.