Vattenbesparande tekniker

Vattenbesparande tekniker

Ett allt varmare klimat bidrar till låga grundvattennivåer och sämre tillgång till dricksvatten för både enskilda brunnsägare, liksom de som får sin vattenförsörjning genom kommunalt vatten. På många håll i landet har problemen förvärrats drastiskt den senaste tiden och det finns ett stort behov av att aktivt förebygga vattenbrist genom vattenbesparing.

Rapporten Vattenbesparande åtgärder – Exempelsamling för kommuner och hushåll jämför konkreta exempel på vattenbesparande åtgärder som är tillgängliga för fastighetsägare och fastighetsbolag. Arbetet är ett resultat av två samarbetsprojekt och har finansierats av Havs- och Vattenmyndigheten (HaV) via Uppsala Länsstyrelse. Finansieringen är en del av en nationell satsning på åtgärder som förbättrar vattenhushållningen och tillgången till dricksvatten under 2019-2023.

På avloppsguiden.se har vi samlat information från projekten om vattenbesparande teknikriktat till enskilda fastighetsägare: Vattenbesparande tekniker för enskilda hushåll

I samband med projekten så besökte VA-guiden tillsammans med WRS kontorshuset Citypassagen i Örebro. Huset är utrustat med ett system för insamling av regnvatten, som renas och används för spolning i toaletterna. I det filmade studiebesöket får du se hur systemet fungerar när fastighetsbolaget Castellum visar oss runt längs vattnets väg i byggnaden. Du hittar filmen på VA-guiden.se

Film:Toalettspolning med regnvatten i Citypassagen

Vill du läsa mer om projektet hittar du vår sammanfattning här:Sammanfattande rapport om vattenbesparande tekniker