VA-podden #37 – Erik Winnfors Wannberg om Sundsvalls VA-historia

VA-podden #37 – Erik Winnfors Wannberg om Sundsvalls VA-historia

I detta avsnitt av VA-podden pratar vi med Erik Winnfors Wannberg som är Chefredaktör på VA-tidskriften Cirkulation. Han berättar om Sundsvall VA historia och utgår från boken ”Sundsvall Vattenstaden”. Detta avsnitt är lite speciellt eftersom det spelandes in under programpunkten VA-podden LIVE på konferensen Vatten Avlopp Kretslopp i Sundsvall 2024.

I podden får vi följa med från när koleran kom till Sundsvall och höra hur den tillsammans med brand och vattenbrists bidrog till det allmänna VA-försörjningen. Vi får ta del anekdoter kring mystiska kvicksilverföroreningar och om far och son Jansson som tillsammans bar på över 100 år av VA-historia. Vi får även höra om hur utsläppet av avloppsvattnet påverkade invånare och vatten samt hur poetikernas inställning till WC och kretslopp av latrin såg ut över tid.

Du kan lyssna på podden på denna länk: VA-podden #37