Uppsala universitet satsar på näringslivssamverkan

En helt ny enhet för innovation och näringslivssamverkan inrättas vid Uppsala universitet från 1 juli i år. Den ska leda och samordna universitetets strategiska arbete gällande näringslivskontakter, och ge stöd och råd till institutioner, forskare och studenter. I enlighet med en handlingsplan för kommersialisering som rektor fastställde den 20 juni 2006 inrättas nu en ny enhet för frågor om kommersialisering och näringslivssamverkan. Enheten ska biträda ledningen i strategiska frågor, samt ge stöd och råd i exploaterings- och kommersialiseringsfrågor till områdes-, fakultets- och institutionsledningar. Den ska också medverka i utbildningar på området. Namnet på den nya enheten blir UU Innovation. - En ökad samverkan med det omgivande samhället, inte minst genom allianser mellan universitetet och företag, är av strategiskt viktig betydelse för att stärka forskningen och utbildningen, säger rektor Anders Hallberg. En annan viktig uppgift är att ta fram modeller för organisation och avtal för multidisciplinär forskning i samverkan med andra universitet eller företag. Den typen av forskningscentra blir allt vanligare, bland annat genom strategiska satsningar via Vinnova. UU Innovation kommer att delta i planering och genomförande av olika forsknings- och utbildningsaktiviteter inriktade på näringslivssamverkan. Den ska också stötta enskilda forskares och studenters kommersialiseringsidéer, ge råd om patentskydd och avtal och vara behjälplig i kontakter med myndigheter och företag. Det konkreta kommersialiseringsarbetet, såsom patentansökningar och bolagsbildning, ska dock som hittills ske i holdingbolaget UUAB:s regi. - Genom det här beslutet läggs en organisatorisk bro mellan holdingbolaget och universitetet, säger Lars-Eric Larsson vid UUAB. Det ger oss möjlighet att agera mycket tidigare under forskningen för att stödja kommersialisering där så är lämpligt. För mer information, kontakta Lars-Eric Larsson, tel: 018-471 71 39, e-post: Lars-Eric.Larsson@uadm.uu.se eller universitetsråd Mats Ola Ottosson, ansvarig för utredningen, tel: 018-471 19 55, e-post: Mats_Ola.Ottosson@uadm.uu.se Länk till pressmeddelande med eventuella bilder: http://info.uu.se/press.nsf/pm/uppsala.universitet.idE88.html Pressinformatör Anneli Waara E-post Anneli.Waara@uadm.uu.se Telefon: 018-471 1974 Mobil: 0704-250718 Fax: 018- 471 1520 Adress: Box 256, 751 05 Uppsala

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7