Universitetets Instagramtävling avslutas på söndag – juryn är på plats

Nu på söndag, den 18 augusti, går tiden ut för den som vill delta i Uppsala universitets Instagramtävling #minuniversitetsstad. En ”taggad” jury kommer därefter att börja arbetet med att välja ut vilka bilder som ska ställas ut under Kulturnatten den 14 september. Sedan är det upp till besökarna att välja ut bilder som kommer med i en kalender som släpps till årsskiftet.

Bilderna i tävlingen ska vara Instagrammarens egna och tagna i Uppsala. De ska visa eller representera just det fotografen tycker är speciellt med staden. Det kan vara något välkänt eller okänt. En ny eller oväntad vinkel av något – en tradition, en byggnad eller varför inte en person.

Den som vill delta tar en bild och publicerar den på sitt eget Instagramkonto. För att vara med i tävlingen ska bilden taggas med #minuniversitetsstad.

Läs mer om tävlingen på universitetets hemsida.

Efter söndag kommer juryn att utse vilka bilder som kommer med på utställningen i Universitetshusets trapphall under Kulturnatten den 14 september, klockan 17-22. Besökarna på utställningen får sedan rösta på vilka bilder de tycker ska vara med i den unika kalender som kommer till årsskiftet. Kalendern kommer att tryckas upp i en begränsad upplaga och finnas till försäljning.

Universitetet kan nu avslöja vilka som sitter med i tävlingens jury och vad de själva har för relation till fotograferande.

Fredrik Ahlstedt
Kommunstyrelsens ordförande, Uppsala
Kamerautrustning: Iphone5 och en Canon EOS 50D
Första fotominne:  Mitt första fotominne är min gamla lådkamera (Kodak) som jag fick av min mormor där jag tog egna bilder på djur och natur!

Annica Alvén
Projektledare - ansvarig för webbnärvaron vid Uppsala universitet
Kamerautrustning: Iphone 4s
Första fotominne: Den första "egentagna" bilden som förevigade mina föräldrar (utan huvuden). Jag minns att knappen var svår att trycka ned på kameran - en Kodak Instamatic - det var omöjligt för ett litet barn att hålla kameran stilla.

Pernilla Björk
Kommunikationsdirektör, Uppsala universitet
Kamerautrustning: Iphone 4
Första fotominne: Min farmors systrar var fotografer så kameror har alltid funnits med hemma. Mystiken i mörkrummet, ljuset och dofterna av framkallningsvätskor när jag fick vara med och framkalla bilder och plötsligt växte bilden fram. Magiskt.

Lars Burman
Professor, Överbibliotekarie, Uppsala universitet
Kamera: Nöjer mig för ögonblicket med min Iphone.
Första fotominne: När jag en semester på 60-talet upptäckte att jag kunde göra dubbelexponeringar med pappas gamla Rolleiflex-kamera. Jag har kvar bilder med dubblerade familjemedlemmar.

Stewen Quigley
VD och ägare av Q Image AB samt Magasinet BIZ&ART. Fotograf i grund och botten.
Kamerautrustning: Nikon  D3s och Nikon 800E, har alltid haft Nikon sedan jag startade 1977.
Första fotominne: Som liten, 3-åring när min far fotograferade mig i strandkanten i Venice beach USA. Som 12-åring, i mors badrum framkallade jag bilder i hennes finaste salladskålar, fick mycket skäll.

Fredrik Sixtensson
Curator curatorum, Kuratorskonventet
Kamerautrustning: Samsung GT1500/500
Första fotominne: När jag i 4-årsåldern fick en gammal kamera av mina farförädrar. Jag fattade inte att den var trasig och utan film. Tyckte att det var kul och gå omkring och 'fotografera'.

För ytterligare information se: http://www.uu.se/minuniversitetsstad eller prata med projektledare
Gisella Bengtsson tel: 070-4250608 eller e-post: gisella.bengtsson@uadm.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7