Unikt uppförande av Tosca i Uppsalas historiska kvarter

Den 13 och 14 juni 2008 uppförs operan Tosca i ett helt unikt arrangemang som återskapar och levandegör mycket av dess ursprung. De tre akterna spelas i tre olika historiska miljöer i Uppsala med några av Sveriges mest framstående solister.

Handlingen i Giacomo Puccinis opera Tosca kretsar kring historiska händelser och byggnader i Rom i mitten av juni år 1800. Enligt anvisningarna i partituret utspelas akt I inuti barockkyrkan Sant’Andrea della Valle, akt II i ett rum i Palazzo Farnese och akt III på taket till Castel Sant’Angelo.

I Uppsala kommer operan att uppföras med staden som ”kuliss” på tre olika historiska platser, med tid för förflyttning mellan akterna. De tre akterna i Tosca kommer att framföras i domkyrkan (akt I), i universitetsaulan (akt II) och på slottet (akt III). Tre av Sveriges förnämsta operasångare kommer att medverka: Emma Vetter (Tosca), Michael Weinius (Cavaradossi) och Fredrik Zetterström (Scarpia). Övriga medverkande är Uppsala universitets orkester Kungliga Akademiska kapellet, samt flera av stadens fantastiska körer. Operan regisseras av Wilhelm Carlsson och produceras av Inger Friman.

- Rummet är viktigt i operans handling. Vi vill ta operan till befintliga lokaler istället för att skapa dess rum med scenografi på en operascen. I partituret finns också sådant som klockringningar och kanonskott – allt sådant kan ordnas i Uppsala, säger Stefan Karpe, director musices och initiativtagare till det unika projektet.

- I år firas Puccinis 150-årsjubileum och det känns därför extra roligt att få vara med och bidra till att en av mina favoritoperor uppförs på ett sätt som aldrig gjorts i Sverige, säger Ulf Pettersson, vicerektor och styrgruppens ordförande.

- Tosca innehåller alla känslor; kärlek, hat och ond, bråd död. Platserna är helt rätt och fick jag välja vem som helst som sångare så skulle jag välja just dessa tre. Det är oerhört inspirerande, det kommer att bli helt magnifikt!, säger regissören Wilhelm Carlsson.

Uppförandet har möjliggjorts genom stöd från bland andra Kjell och Märta Beijers stiftelse, Uppsala kommun, Uppsala domkyrka, Uppsala Tourism och Sjöresebyrån-destination Polen. En viktig samarbetspartner är Uppsala stadsteater.

Läs mer: http://www.tosca.uu.se

Biljetter släpps av ticnet 2 april.

Media hälsas välkomna att ansöka om ackreditering för föreställningen den 13 juni - antalet platser är begränsat. Ansöknngar tas emot till och med måndagen den 2 juni kl 13 på adressen presskontakt@uadm.uu.se. Frågor: samma adress, alternativt Anneli Waara, pressansvarig, tel 070-425 07 18.

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7