Tre unga materialforskare belönas

Varje år delar Ångström Material Academy vid Uppsala universitet ut innovationsstipendier till doktorander och examensarbetare som bedriver materialforskning tillsammans med industrin eller utvecklar forskningsidéer med kommersiell potential. I år heter stipendiaterna Jannica Heinrichs, Jonas Åberg och Fang Mao.

Tre innovationsstipendier på 10 000 kronor vardera delas ut till två doktorander och en examensstudent som bedöms ha nått extra långt i sina strävanden mot samarbete med industrin och kommersiell potential. Stipendiet är instiftat av Innovationsstiftelsen Handelsbanken Uppsala. Årets stipendium delades ut vid en ceremoni vid Ångströmlaboratoriet i dag.

Årets stipendier tilldelas:

Doktoranden Jannica Heinrichs vid avdelningen för Tillämpad materialvetenskap, inriktning mot tribomaterial, för sitt arbete med att finna metoder för att undvika galling (fastkletning) vid kallformning av aluminiumdetaljer. Arbetet har utförts i samarbete med ett företag och bygger på avancerad forskning med stor innovationshöjd. Resultatet från samarbetsprojektet har redan implementerats i viktiga processteg hos företaget.

Doktoranden Jonas Åberg vid avdelningen för Tillämpad materialvetenskap för sitt arbete med förblandade benutfyllnadsmaterial för ortopedi. Han har i sitt gedigna forskningsarbete utvecklat metoder för utvärdering av förblandad cement och gjort en omfattande kartläggning av vilka egenskaper som är viktiga för att materialet ska kunna fungera som en kommersiell produkt för skilda applikationer. Projektet är nu på väg in i en kommersiell fas och utförs i samarbete med företag och Karolinska Institutet.

Examensarbetaren Fang Mao vid avdelningen för Mikrosystemteknik för sitt arbete med att på en polymer infraröd (IR) sensor integrera en robust termistor för absolut temperaturmätning. Arbetet har gjorts i samarbete med ett företag som redan idag tillverkar lågkostnadssensorer för värmeavkänning och rörelsedetektion. Genom att integrera en termistor för absolut temperaturmätning kan IR-sensorn nu även användas för att beröringsfritt mäta temperaturen på objekten den ”ser” vilket öppnar för nya tillämpningsområden. Arbetet har inneburit att många materialrelaterade frågeställningar och tillverkningsmetoder undersökts.

Kontaktuppgifter stipendiater:
Jannica Heinrichs, tel: 018-471 3010, 070-5842349, e-post: jannica.heinrichs@angstrom.uu.se, Jonas Åberg, tel: 018-471 3392, 073-1522022, e-post: jonas.aberg@angstrom.uu.se, Fang Mao, tel: 072-0150767, e-post:fang.mao.0482@student.se

För mer information om stipendiet, kontakta Annika Olsson, tel: 070-167 91 63, annika.olsson@angstrom.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7