Pirkko Sulila Tamsen ny chef för Uppsala universitet Innovation

Pirkko Sulila Tamsen har utsetts till ny chef för Uppsala universitet Innovation (UU Innovation). Hon tillträder sin nya tjänst den 11 oktober.

UU Innovation är Uppsala universitets enhet för nyttiggörande genom samverkan och kommersialisering av forskningsresultat och idéer. Det övergripande målet är att stärka universitetets position inom forskning och utbildning genom ökad interaktion med näringsliv och samhälle.

Verksamheterna inom både UU Innovation och holdingbolaget UUAB har expanderat under de senaste åren. Rekryteringen av Pirkko Sulila Tamsen innebär en förstärkning av organisationen, då den tidigare chefen Lars Jonsson nu återgår till att på heltid vara vd för UUAB.

Pirkko Sulila Tamsen kommer närmast från en tjänst som vd på läkemedelsbolaget Dilaforette, som grundats av forskare vid Karolinska Institutet och Uppsala universitet i samarbete med Karolinska Innovation. Pirkko Sulila Tamsen har sedan 2008 varit vd för utvecklingsbolag inom läkemedelssektorn, och har erfarenhet av forskning, företagande och ledarskap i olika kunskapsföretag. Hon har en doktorsexamen i zoofysiologi från Uppsala universitet.

– Jag vill tillsammans med medarbetarna på UU Innovation ge forskare och innovatörer vid universitetet professionellt stöd till såväl näringslivskontakter som nyhetsgranskning, patentansökan, finansiering och produktutveckling av idéer till nya produkter och tjänster. Som chef för UU Innovation får jag chansen att använda min långa erfarenhet från forsknings- och utvecklingsbolag inom life science till att utveckla verksamheten, säger Pirkko Sulila Tamsen.

– UU Innovations uppdrag är att medverka till att forskningen på olika sätt kommer till nytta. Det är en viktig verksamhet som bidrar till Uppsala universitets framgång genom att skapa arenor där forskare möter näringsliv och samhälle. Pirkko Sulila Tamsen har utmärkta förutsättningar att leda och vidareutveckla denna viktiga verksamhet, säger prorektor Anders Malmberg.

Läs med om UU Innovation.

För mer information, kontakta Pirkko Sulila Tamsen på mobil: 070-302 9588, eller prorektor Anders Malmberg, tel: 018- 471 1902, mobil: 070-425 0175, e-post:  anders.malmberg@uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7