Osynlig fot satte krokben för konstprojekt

Konstprojektet nonTVTVstation blev en framgång internationellt, men mötte på osynliga motstånd i Sverige och lades så småningom ner. Mikael Scherdin, som själv var ledare för projektet, har i sin avhandling i företagsekonomi undersökt vad som satte krokben för konstkonceptet. Han försvarar sin avhandling vid Uppsala universitet den 4 oktober. NonTVTVstation var ett banbrytande projekt där konstverk direktsändes på internet i samma stund som de skapades, dygnet runt. Projektet inleddes 1996 och blev en framgång internationellt, i nära samarbete med både industri och internationella konstinstitutioner. Men på den svenska konstarenan mötte man kompakt motstånd och efter tio år av upprepade problem lades konceptet ner. Mikael Scherdins avhandling The Invisible Foot består av två delar; dels en autoetnografisk studie, en subjektiv berättelse där han använt egna upplevelser för att skapa förståelse för det som hände, dels en förklarande del som analyserar och identifierar urvalsmekanismer inom konstarenan som påverkade nonTVTVstation. - Problemen var främst associerade med lokala strukturer, en ”osynlig fot”, som konstant försökte lägga krokben för nonTVTVstation, förklarar han. Studien visar tydligt att tillgången på fria medel minskat kraftigt, vilket särskilt drabbade dem som arbetar med nya idéer. Avhandlingen visar vidare att en rad olika urvalsmekanismer ytterligare försvårade arbetet för fristående konstnärer - de som i grunden står för dynamiken i konstlivet. Studien pekar vidare på att vissa mekanismer direkt verkar diskriminerande mot dem som skaffar sig egna medel, verkar internationellt eller försöker skapa utkomstmöjligheter utanför den direkta offentliga finansieringen. Inför den nya kulturutredningen, där en kommitté på uppdrag av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth ska se över kulturpolitiken, dess inriktning och arbetsformer, pekar Mikael Scherdin på vissa generella problem som bör lösas. Problemen gäller det som i avhandlingen framstår som en negativ miljö, att skilja på ”revolutionära” och ”evolutionära” idéer på konstarenan, samt att förändra urvalssätten för att uppmuntra uppkomsten och överlevnaden av nya idéer på den svenska konstarenan. Läs avhandlingen på adressen http://publications.uu.se/abstract.xsql?dbid=8160 För mer information, kontakta Mikael Scherdin, 018-471 25 81, 070-686 75 69, e-post: mikael.scherdin@fek.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7