Ny teori visar vägen för tusen gånger snabbare hårddiskar

De bästa hårddiskarna i moderna dator kan skriva en magnetisk ”bit” inom en nanosekund (10 upphöjt till -9 s). Ändå är processen oerhört tidsödande för de stora datamängder som blivit allt vanligare. Uppsalaforskare visar nu i tidskriften Physical Review Letters att magnetisk lagring på hårddisken kan komma att gå minst tusen gånger snabbare i framtiden.

Vikingarna högg in information som var viktig för dem i stentavlor, något som var extremt tidskrävande. I dag sparar vi snabbt information på datorns hårddisk, men med de stora datamängder som blir allt vanligare upplevs ändå processen tidskrävande. Informationen lagras i form av magnetiska ”bits”, dvs. små areor som har viss magnetiseringsriktning och läses digitalt som 0 eller 1. Forskare har nyligen upptäckt att magnetiseringen i en ”bit” kan raderas optiskt genom ultrasnabba laserpulser (10 upphöjt till -15 sekunders pulslängd, s k femtosekund), men den grundläggande förståelsen av denna process har inte funnits. Nu har tre fysiker vid Uppsala universitet; Marco Battiato, Karel Carva och Peter Oppeneer, visat hur ultrasnabb avmagnetisering genom laserexcitation sker.

- Vi förklarar detaljerat hur avmagnetiseringen går till och bidrar därmed med grundläggande kunskap om de supradiffussionsströmmar som är relevanta att bygga vidare på för utveckling av ny hårddiskteknologi, något som är särskilt viktigt för framtidens informationsteknologibaserade samhälle, säger professor Peter Oppeneer, som lett studien.

Forskarna visar att det behövs en ny typ av spinndynamik hos elektronen för att radera magnetiseringen ultrasnabbt. Elektronens spinn ger upphov till ett ”bits” magnetisering och är egentligen en stationär egenskap som är svår att ändra. Den nya teorin visar att magnetiseringen tas bort inom femtosekunder genom en ny typ av spinnströmmar, så kallade supradiffusions-spinnströmmar. Avmagnetiseringen går inte att förklara utifrån gängse jämviktsprocesser, utan forskarna har utvecklat nya spinndynamiksekvationer har utvecklat för teorin.

Läs artikeln på Physical Review Letters webbplats.

För mer information vänligen kontakta: Peter Oppeneer, professor vid institutionen för fysik och astronomi på 018-471 37 48; 0709-60 40 16 eller Peter.Oppeneer@fysik.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7