Historiska minidatorer ställs ut på Museum Gustavianum

"40 år med datorer i Uppsala universitets tjänst" lyder undertiteln på utställningen Tre ton minidatorer som öppnar på Museum Gustavianum den 21 juni. Utställningen visar upp datorer och datortillbehör från 1940-talet fram till nutid och berättar om hur de utvecklades och användes i Uppsala.

Så gott som alla föremål är utlånade av datorföreningen Update i Uppsala. Här finns bland annat en LINC-8, en 300-kilos minidator från Digital, som användes på psykologiska institutionen under 70-talet, sida vid sida med superdatorn Riemann på ett halvt ton som jobbat åt både Lotus Cars och matematiska institutionen, intill populära hemdatorer som Apple II och Commodore 64.

– Datorn och it-tekniken har gjort mer för människan än någon annan uppfinning i mänsklighetens historia. Här kan vi visa upp en enormt viktig utveckling i historien, säger John Worley, utställningsansvarig på Gustavianum.

Idén till Tre ton minidatorer föddes när Museum Gustavianum letade efter föremål ur universitetets samlingar till projektet Gömda och glömda, och kom i kontakt med datorföreningen Update, som grundades 1983 och har sina lokaler på Polacksbacken.

– Vi nappade direkt, eftersom vi alltid haft som syfte att främja intresset för datorer och sprida kunskap om vad de kan göra, säger Updates ordförande Viktor Ahlsten.

– Det är sällsynt att apparater från de senaste decennierna bevaras när de tas ur bruk. Hela den här samlingen skulle ha hamnat på soptippen om det inte hade varit för Updates insats, berättar Urban Josefsson, antikvarie på Museum Gustavianum.

Utställningen öppnar den 21 juni och pågår till 18 augusti.
Museum Gustavianum, Akademigatan 3, Uppsala

Mer information om Update.
Mer information om Museum Gustavianum.

Kontakt:
Viktor Ahlsten, ordförande datorföreningen Update, e-post: ordf@update.uu.se, tel: 076-164 04 24

Bjarni Juliusson, sekreterare datorföreningen Update, e-post: bjarni@update.uu.se, tel: 076-225 82 14

John Worley, utställningsansvarig, Museum Gustavianum, e-post: john.worley@gustavianum.uu.se, tel: 018-471 75 74

Urban Josefsson, antikvarie, Museum Gustavianum, e-post: urban.josefsson@gustavianum.uu.se, tel: 018-471 75 74

Jesper Bohm, informatör, Museum Gustavianum, e-post: jesper.bohm@gustavianum.uu.se, tel: 018-471 71 31

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7