Den sjunde oktober tar Jenny Larsson emot utmärkelsen Årets alumn vid en ceremoni i universitetshuset. Foto: Jonas Billberg

Hållbarhetsfrågor i fokus för Årets alumn 2021

Årets alumn 2021 är Jenny Larsson, vd för Hitachi ABB Power Grids i Sverige. Med en civilingenjörsexamen från Uppsala universitet i bagaget arbetar hon nu för ett fossilfritt samhälle – men också för mångfald och ett inkluderande ledarskap.

”I sina olika befattningar har hon drivit jämställdhets- och mångfaldsfrågor och aktivt arbetat för att få in fler kvinnor på ledande positioner. Jenny Larsson gör en lysande ingenjörskarriär och är en förträfflig förebild för universitetets studenter med sin karriärväg, sitt miljöintresse, gedigna ledarskap och engagemang.”

Så står det i motiveringen till universitetets beslut kring vilken alumn som ska uppmärksammas särskilt i år.

Efter sin civilingenjörsexamen i miljö- och vattenteknik 1998 arbetade Jenny Larsson under flera år på Vattenfall och därefter i tre år som vd för Gotlands Energi AB. 2018 kom hon till ABB Power Grids och när det globala företaget Hitachi ABB Power Grids bildades två år senare var det med Jenny Larsson som vd i Sverige.

– Vi står för den teknologi som kan möjliggöra omställningen till ett fossilfritt samhälle via elektrifiering, som ju är nödvändigt för att sänka fossila utsläpp i olika sektorer. Energisektorn är en väldigt stor del av vår kundkrets men vi jobbar också direkt mot industrikunder och kunder inom transport och infrastruktur, säger Jenny Larsson.

Läs en längre text om Årets alumn Jenny Larsson på universitetets webbplats.

En alumnföreläsning med Jenny Larsson kommer att hållas den 5 oktober klockan 18:30. Aktuell information om föreläsningen kommer att finnas i universitetets kalendarium. Utmärkelsen Årets alumn delas ut vid Uppsala universitets prishögtid den 7 oktober.

För mer information kontakta Sarah Havrén Schütz, alumnkoordinator, e-post: sarah.schutz@uadm.uu.se tel: 070-1679489

Om utmärkelsen Årets alumn:

Uppsala universitet delar varje år ut utmärkelsen Årets alumn till en tidigare student som gjort ”framstående insatser inom sin karriär eller utfört något annat värt att uppmärksamma”. Utmärkelsen möjliggörs genom en gåva från professor John Fredrick Morgan-Jones, Uppsalaalumn från Kanada. Nomineringar till Årets alumn kan lämnas av alla med anknytning till Uppsala universitet. Beslut om vem som ska tilldelas utmärkelsen fattas av Uppsala universitets rektor efter förslag av en beredningsgrupp.

Uppsala universitet
Sveriges första universitet. Kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet rankas bland världens främsta lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7