Forskare ger ut ny bok om prissättning

Prissättning är avgörande för de flesta verksamheter, och påverkar i hög grad vårt köpbeteende. Prismodellen – vad vi väljer att betala för – påverkar även företagets relationer med leverantörer, anställda och andra samarbetspartners.

I en ny bok, Prissättning, författad av forskare från Uppsala universitet och Linköpings universitet, ges en introduktion till hur innovativa prismodeller fungerar och hur de hänger samman med affärsekologi och affärsmodell.

I vår vardag som konsumenter blir vi ofta erbjudna tjänster som prissätts enligt olika modeller. Det kan handla om periodkort, obegränsad telefoni eller abonnemangstjänster, där prismodellen bidrar till att driva upp konsumtionen eller ändra våra vanor. Men vem tjänar på affären, och hur bör köpare och säljare resonera kring detta?

Huvudförfattaren, Nils-Göran Olve, gästprofessor vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet, menar att företag behöver tänka mer strategiskt och systematiskt kring vad de tar betalt för, och vad kunder vill betala för. Olika prismodeller är olika lockande för köpare och säljare. Nyckeln är att hitta den prismodell som sammantaget ger roller och risker som parterna gillar.

- Det är intressant att det här med prismodeller smyger sig på inom många områden i samhället, allt ifrån kvaliteten på upphandlad skolmat till medlemskort på gymmet. Man talar om affärsmodeller, men det är ofta prismodeller det handlar om, säger Nils-Göran Olve.

I boken hämtas större och mindre exempel från bland annat Payex, Taxi Kurir, Stockholms Konserthus och Ericsson. På vägen diskuteras även kostnader och kundvärde, liksom styrningen av hur priser sätts och tillämpas kring ett företags försäljning och inköp.

Forskningen som ligger till grund för boken öppnar för fortsatta studier kring innovativa prismodeller, bland annat vid Centre for Advanced Studies in Innovative Price models (CASIP), där bokens författare är verksamma.

Boken ges ut på förlaget Studentlitteratur. Författare: Nils-Göran Olve, Uppsala universitet, Mathias Cöster, Uppsala universitet, Einar Iveroth, Uppsala universitet, Carl-Johan Petri, Linköpings universitet, Alf Westelius, Linköpings universitet.

För mer information, kontakta Nils-Göran Olve, mobil: 070-745 43 52, e-post: nils-goran.olve@fek.uu.se

Om CASIP
Centre for Advanced Studies in Innovative Price models är ett forsknings- och utbildningssamarbete mellan akademi och industri. Centret är ett resultat av ett gemensamt forsknings-och utvecklingsprojekt vid Linköpings universitet, Uppsala universitet och Ericsson.

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7