Dags igen för Upplands största vetenskapsfestival

Fredagen den 28 februari kommer tusentals skolelever till SciFest i Uppsala för att ta del av ett fullspäckat program med fokus på naturvetenskap och teknik. Lördagen den 1 mars välkomnas allmänheten till festivalen som väcker kunskapstörst och sprider upptäckarglädje med sin spännande mix av aktiviteter. Årets festival har temat hållbar energi och äger rum i Fyrishovs nya multihallar i Uppsala.

Ett brett utbud av experimentverkstäder, shower, tävlingar, forskarträffar och föredrag väntar besökaren på SciFest. Här kan nyfikna i alla åldrar prova på att bygga kristaller, solceller eller batterier, utvinna bränsle av bakterier, konstruera egna ekosystem och göra vattenexperiment. Andra stationer visar hur jordens värme kan ge elektricitet, hur självrengörande ytor sparar energi, och hur vi människor tar till oss energin i vår mat.

På programmet står också en interaktiv biologishow med växter och djur, en sprakande kemishow med Benjamin ”Beppe” Singer från SVT:s Hjärnkontoret och magiska trollkonster med John Houdi. På SciFest kommer det också att finnas en geodom, en uppblåsbar biograf med plats för 25 personer, där besökarna kan se på film om klimatförändringar och konsekvenserna för framtidens samhällen.

SciFest avrundas med föredrag på temat hållbar energi av bland annat Kristina Edström, kemiprofessor som forskar på batterier, och Peter Lindblad, professor i mikrobiell kemi och forskare inom artificiell fotosyntes.

- Vi hoppas att så många som möjligt kommer till SciFest och blir inspirerade att lära sig mer om naturvetenskap och teknik, säger Tobias Blom, projektledare för SciFest. Ett brett spektrum av aktiviteter knyter an till hållbar energi vilket ger perspektiv på vad det har för betydelse för våra liv. Och på SciFest finns det tillgång till forskare för att fortsätta diskussionerna.

Utställare och deltagare på SciFest kommer från såväl skolor och universitet som företag, myndigheter, muséer och organisationer. Många är unga studenter, forskare och innovatörer som bidrar till att inspirera andra unga. Dessutom har besökarna chans att rösta på sina favoriter bland skolklassers energismarta uppfinningar från skolfestivalen dagen innan. Då är SciFest öppet för inbjudna klasser från mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet med bland annat föredrag av Hans Rosling.

SciFest hålls i de nya Multihallarna vid Fyrishov, som värms och kyls med klimatsmart teknik i form av geoenergi och solcellspaneler. Alla aktiviteter på SciFest på lördagen pågår non-stop. Ingen förbokning behövs och inträdet är fritt.

Öppettider SciFest den 1mars: Multihallarna, Fyrishov kl.09.00 – 16.00

Mer om SciFest samt hela programmet finns på: http://www.scifest.uu.se/

På Facebook och Twitter: SciFestUppsala

Projektledare SciFest:
Tobias Blom, tobias.blom@uadm.uu.se, 018-471 62 11, 070-167 94 73
Frågor om skolaktiviteter:
Sami Vihriälä, sami.vihriala@uadm.uu.se, 018-471 62 12, 070-167 90 41
Media:
Anneli Björkman, anneli.bjorkman@uadm.uu.se, 018-471 68 12, 073-448 35 03

SciFest arrangeras av vetenskapsområdet för naturvetenskap och teknik vid Uppsala universitet i samarbete med Uppsala kommun, Destination Uppsala, Biotopia, TeknikCollege Uppland, Länsstyrelsen i Uppsala län och Regionförbundet. Årets festival finansieras även av Energimyndigheten, Världsklass Uppsala och Formas.

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7