Årets student- och alumndag lyfter fram studentlivets möjligheter

En mötesplats för studenter, alumner, universitetsanställda och det omgivande samhället - det är tanken bakom årets student- och alumndag som ordnas den 25 mars. Under eftermiddagen och kvällen bjuds det på mingel, föreläsningar, paneldebatter, prisutdelning och underhållning i Universitetshuset. Det blir ett varierat program där bland andra Sture Linnér, Mattias Klum och SVT:s Christina Johannesson medverkar.

Student- och alumndagen är en utökad version av fjolårets Studenternas dag, och ordnas i samarbete mellan Uppsala universitet, Kuratorskonventet, Uppsala studentkår och Farmacevtiska studentkåren. Ett syfte med dagen är att lyfta fram studentlivets alla möjligheter.

- Vi vill visa att studenterna får ut så otroligt mycket mer av sin studietid om de tar för sig av hela det utbud som finns av studentföreningar, kulturella aktiviteter, nationsliv och kårernas alla verksamheter, säger prorektor Kerstin Sahlin vid Uppsala universitet.

- I år har vi även haft möjlighet att bjuda in våra tidigare studenter till den här dagen. Det är viktigt med gemensamma mötesplatser för studenter och alumner, och den här dagen kan förhoppningsvis bli en sådan, säger universitetets alumnkoordinator Johan Edman.

Under eftermiddagen talar Sture Linnér, professor och alumn, om globalt ledarskap. Det blir också pandeldebatt på temat "Åttiotalisterna - en utmaning för arbetslivet". Senare på kvällen visar Mattias Klum, naturfotograf, filmare och gästlärare vid Uppsala universitet, bilder och berättar på temat Viljans väg. SVT:s utrikeskorrespondent och Uppsalaalumnen Christina Johannesson samtalar om engagemang för världen med Utrikespolitiska föreningens ordförande Therese Svensson och Rebecca Fransson, doktorand vid institutionen för läkemedelskemi vid Uppsala universitet.

Fyra priser kommer också att delas ut under dagen: Årets Uppsalastudent, Årets grundutbildningsinstitution, Årets studentinflytande och Årets nationsevenemang. Dessutom blir det mingel och underhållning.

Representanter för media är välkomna till årets student- och alumndag, liksom allmänheten. Inträdet är fritt.

Tid och plats: onsdagen den 25 mars klockan 15-19 i Universitetshuset. Programmet i aulan börjar 16.30. Se hela programmet på www.studentochalumndag.se.

För mer information, kontakta:

Projektledare Louise Callenberg, 070-290 05 70
Kommunikationsdirektör Pernilla Björk, Uppsala universitet, 070-291 15 24
Curator Curatorum Therez Olsson, Kuratorskonventet, 073-153 70 09
Ordförande Klas-Herman Lundgren, Uppsala studentkår, 076-109 80 01
Ordförande Anna Kartberg, Farmacevtiska studentkåren, 070-483 34 26

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7