Kung Carl XVI Gustaf och Turkiets president besökte UIC-bolaget ÅAC Microtec

Uppsalaföretaget ÅAC Microtec hade idag celebra gäster. Under det första turkiska statsbesöket någonsin i Sverige var en av punkterna på agendan ett besök på det framgångsrika rymdföretaget.

Som en del av Turkiets president Abdullah Güls statsbesök i Sverige besökte han och hans värd Hans Majestät Kung Carl XVI Gustaf på onsdagen Uppsalaföretaget ÅAC Microtec. Den turkiske presidenten hade framfört en önskan om att få besöka ett högteknologiskt företag verksamt inom rymdindustrin, och valet föll på ÅAC Microtec.

ÅAC Microtec utvecklar, tillverkar och marknadsför robusta multifunktionella elektroniksystem för flyg och rymdfart samt industriella applikationer. Företaget erbjuder kostnadseffektiva satellitsystem baserade på Rapid Integration Architecture (RIA), som revolutionerar sättet som små satelliter kan byggas på. ÅAC Microtec har bland annat levererat all elektronik till NASAs testsatellit TechEdSat, som sändes iväg från den internationella rymdstationen ISS i oktober 2012.

”Det är en stor ära och ett sant nöje att kunna hälsa Turkiets president och Sveriges konung välkomna till ÅAC Microtec. Vi är stolta över detta erkännande av våra systemlösningar för små satelliter och vår teknologi. Eftersom Turkiet ligger i frontlinjen för avancerade rymdteknologilösningar är landet en mycket viktig marknad för oss”, säger Kjell Bohlin, VD på ÅAC Microtec.

ÅAC Microtec har tidigare fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre (UIC) och ingår idag i UIC Alumni.

Kontakt ÅAC Microtec AB:
Kjell Bohlin
E-post: kjell.bohlin@aacmicrotec.com

• bild
  • kjell bohlin
  • iss
  • techedsat
  • nasa
  • uic-bolag
  • abdullah gül
  • statsbesök
  • åac microtec