Foto: Olof Ringmar

UNIVERSAL MUSIC OCH KLAUN RECORDS NYA SIGNING ORPHÉE NOAH SLÄPPER SINGELN “ATTACK ON US”

Världar som krockar, motsatser och paradoxer.
Det mest organiska och det högst teknologiska.
Attack On Us är en tröstande varning och en första inblick i Orphée Noahs romantiskt dystopiska värld. Tidigare i veckan premiärspelade han singeln på Grammisgalan. Idag den 5 maj släpper Orphée Noah singeln ”Attack On Us” som blir hans debutsingel på Universal Music/Klaun Records. Välkommen.

Lyssna på "Attack On Us" HÄR
Se videon till "Attack On Us" HÄR

– ”Attack On Us” är sprungen ur känslan av att det ligger så mycket i vår natur att vilja effektivisera allting att det nästan vore poetiskt om det skulle bli vårt eget förfall säger Orphée Noah.
Orphée Noah är kompromisslös i sitt skapande. Han bygger sina egna musikaliska världar som inte går att jämföra med något annat. I musiken kan man höra Orphées resa genom pop, soul, jazz, hiphop och avantgarde. Vilt skilda genres som han på ett sömlöst sätt väver ihop till en unik enhet.
– Jag vill se vad som händer när man släpper tyglarna på sig själv berättar han.

Musikvideon till ”Attack On Us”, regisserad av Maceo Frost, får tittaren minst sagt att hålla andan när man skådar Orphée Noah sitta helt oberörd av både kyla och det faktum att han är mitt ute på isen med ett tungt piano.
– Ingen av oss visste om isen skulle bära när vi släpade ut pianot på isen. Min grundtanke var att simma upp ur en isvak och sen börja spela. Jag var inställd för hypotermi berättar Orphée.

Som litet barn, vaggades Orphée Noah ofta till sömns under sin fars flygel på nattklubbar i Frankrike. Han tror än idag att hans kärlek till oväntade melodier och ackordföljder satte sig i honom då. Under sin barndom spelade och turnerade Orphée och hans bröder hela världen med sin mor Elisabeth Kontomanou, en excentrisk fransk jazzsångerska. Han spenderade sina första tio år i Frankrike mellan Nice, Paris och landsbygden i Normandie. När hans pappa, en svensk mer pragmatiskt lagd pianist, sedan flyttade hem till Stockholm så följde den unge Orphée med. Hemma i Sverige har han letat efter ett sammanhang med den fantasi och gränslöshet han själv alltid dragigts till. I brist på ett sådant, har han fått skapa den världen själv.