TVÅ VÄRLDAR MÖTS I NIELLO OCH LISA EKDAHLS NYA SINGEL "DRAKAR"

TVÅ VÄRLDAR MÖTS I NIELLO OCH LISA EKDAHLS NYA SINGEL "DRAKAR"

Idag den 14 juni slår Niello och Lisa Ekdahl sig samman för att släppa den starka duetten "Drakar". Singeln belyser temat utanförskap och längtan efter gemenskap med en kraftfull användning av metaforer.

“Drakar handlar om utanförskap och viljan att vara med, men att sakna verktygen. Den är inspirerad av min egen uppväxt och utanförskapet jag upplevde i vissa sociala sammanhang. Jag hade ofta en känsla av att alla runt omkring flög iväg medan jag stod ensam kvar på marken och tittade på. Låten är dock hoppfull och fokuserar på en brytpunkt, ett skede i min barndom då jag kände att allt började vända till det bättre. Kanske skulle jag också hitta ett sätt att flyga iväg som en drake, trots mina tillkortakommanden.” säger Niello om låten.

När låten skrevs klart av Niello kändes det som att något saknades. Han började fundera på en feature som skulle kunna bidra med den där pusselbiten som skulle sätta ett magiskt skimmer över verket. Lisa Ekdahls namn och röst dök upp i hans huvud när han lyssnade på låten och han fick en stark magkänsla av att det skulle kunna bli ett jättefint samarbete.

“Jag har alltid älskat och haft stor respekt för Lisas unika röst och uttryck så jag blev överlycklig när hon var på.” säger Niello om samarbetet.

“Niello fick en ingivelse att fråga om jag ville sjunga på en låt och jag fastnade genast för textraden ”ge mig silvertejp och lakan”, tyckte den var så fin.” säger Lisa Ekdahl om “Drakar”.

Om samarbetet med Niello säger hon: “Ett tag mitt i processen fick Niello för sig att låten bara skulle vara akustisk gitarr och mest min sång men då sa jag strängt nej för det var ju inte precis någon sammansmältning av våra världar utan mitt universum rakt av. Jag tycker om hur det blev och tycker att våra förenade krafter ger låten vingar.”

”Drakar” är ett resultat av ett samarbete mellan två artister som trots sina olika musikaliska bakgrunder, lyckats skapa en låt som känns både personlig och universell.

Shanta Afroze

Presskontakt PR Manager International