The Libertines. Foto: Ed Cooke

THE LIBERTINES ÄR TILLBAKA MED NYA ALBUMET “ALL QUIET ON THE EASTERN ESPLANADE”

Idag den 5 april släpper brittiska rockkvartetten The Libertines sitt första album på nio år “All Quiet On The Eastern Esplanade”. Albumet består av elva gnistrande låtar där låtskrivandet delats upp mellan de fyra bandmedlemmarna och producerats av den Grammy-nominerade producenten Dimitri Tikovoï.

”This is a classic Libertines album” – The Guardian

Lyssna på “All Quiet On The Eastern Esplanade” HÄR

Första fröet till albumet kom i september 2022 då Pete Doherty och Carl Barât åkte till Jamaica för att komma iväg från distraktioner och kunna fokusera på att skriva ihop igen. Under våren 2023 träffades hela bandet och fortsatte att skriva och spela in i The Albion Rooms i engelska kuststaden Margate och i La Ferme de Gestein-studion i Normandie.
– Det var en period av sällsynt lugn och enighet, där alla medlemmar bidrog berättar Pete Doherty.

– Vår första skiva föddes ur panik och misstro mot att vi faktiskt fick befinna oss i en studio. Den andra föddes av total strid och elände, den tredje föddes av komplexitet, den här känns som om vi alla faktiskt var på samma plats, i samma hastighet, och att vi verkligen fick kontakt med varandra säger Carl Barât.

Namnet “All Quiet On The Eastern Esplanade” refererar till hotelladressen de bodde på under inspelningen i Margate och till deras eviga kärlek till Erich Maria Remarques banbrytande antikrigsroman - “All Quiet on the Western Front”.