The Debut: Dream Academy. De 20 tävlande i jakten till nästa globala tjejgruppen. Bild: HYBE x Geffen Records

SVENSK MED I NY GLOBAL GIRL GROUP MED KOMMANDE NETFLIX-SERIE

Idag den 29 augusti avslöjade HYBE och Geffen Records de 20 unga tjejerna som tävlar om en plats i den första globala tjejgruppen någonsin av HYBE x Geffen Records. De unga kvinnorna valdes ut bland 120 000 bidrag från hela världen, i samband med HYBE x Geffen Global Girl Group Audition, som tog plats i november 2021. Bland de 20 tävlande är nittonårige svensken Lexie.

Det unika samarbetet markerar första gången ett stort amerikanskt skivbolag och ett stort K-pop medieföretag har kombinerat sina expertiser för att utveckla och introducera en internationell tjejgrupp som inte liknar någon annan. Detta representerar också första gången en USA-baserad tjejgrupp kommer att skapas och modelleras baserat på det världsberömda tränings- och utvecklingssystemet för K-pop, under vilket deltagarna har tränat tyst under det senaste året i Los Angeles.

Den år långa processen att skapa denna unika tjejgrupp kommer att utvecklas till en kommande Netflix-dokumentärserie 2024. Med oöverträffad tillgång kommer serien att vara en övertygande skildring av resan till global stjärnstatus, inklusive inblick i det unika tränings- och utvecklingsprogrammet från HYBE och Geffen Records. Den kommer att regisseras av den prisbelönta filmskaparen Nadia Hallgren, som även arbetade med den fyra gånger Emmy®-nominerade Netflix-dokumentären, Becoming.

Från och med nu kommer de 20 blivande artisterna att delta i ett auditionprogram i världsklass med titeln "The Debut: Dream Academy". Fansen kan följa de tävlande när de ger sig in i auditionprogrammet. Innehållet kommer att ha premiär den 1 september kl. 17.00 U.S. CET på YouTube (Global) och ABEMA (Japan). I slutet av programmet senare i år kommer de slutliga medlemmarna i gruppen att fastställas, och gruppens namn kommer att avslöjas.

Tävlingen kommer att sträcka sig över 12 veckor fram till livefinalen den 17 november där de återstående kommer att tävla om en plats i den sista gruppen. Fans kommer att spela en avgörande roll genom hela tävlingen via fanröstning på Weverse och TikTok.

Få en inblick i The Debut: Dream Academy här
Följ Lexie här

För intervjuer med Lexie, kontakta shanta.afroze@umusic.com

Shanta Afroze