Styva Linan. Credit: Johan Hammerlid

STYVA LINAN OFFENTLIGGÖR ALBUM OCH ÅKER PÅ TURNÉ

Styva Linan blev snabbt en snackis 2022 då de släppte sitt debutalbum ”Dallas” som hyllades av kritiker och media. Den 8 november är de tillbaka och släpper det självbetitlade albumet ”Styva Linan”. I samband med albumsläppet åker de ut på turné med stopp i Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo.

Sommaren 2022 landade Styva Linans debutsingel ”Georg (på avd. 361)” och Jan Gradvall kallade dem ”Håkan Hellströms själsliga arvtagare” och deklarerade kort och gott ”detta är skitbra” i TV4 Nyhetsmorgon medan Göteborgs-Posten kallade dem det största skvallret i stan och ”…bandet som ska rädda Göteborgs popmusik”. Sedan debuten har de varvat turnerandet ihop med att släppa flera publikfavoriter till singlar, däribland ”Ut i Mörkret” som legat stadigt bland som deras mest lyssnade låt sedan dess.

Den 8 november, nästan på dagen två år efter debutalbumet är det dags för uppföljaren. Deras säregna mix av indie, progg och folkhemsrock är inspelat live i två legendariska studios, Svenska grammofonstudion och Nacksvingstudion.

– Det finns en flykt från verkligheten som uppstår i att skapa något, i synnerhet tillsammans med nära vänner, folk man älskar. Flykten är också där vi slipper tänka på morgondagens skulder. Det är där vi är som mest närvarande i det som pågår. Kroppsliga förnimmelser och nervsystemets virrvarr får bubbla upp till ytan och manifesteras i musik berättar Oskar Danielsson, låtskrivare & trummor.

Sedan debuten 2022 har Styva Linan turnerat överallt i Sverige men också besökt Norge. Totalt har de gjort upp mot 60 spelningar från festivaler, klubbar till nöjesparker som Liseberg på hemmaplanen i Göteborg. I höst besöker de följande städer:
9 november, Göteborg, Pustervik
22 november, Malmö, Babel
23 november, Stockholm, Kollektivet Livet
30 november, Oslo, Blå

Biljetter finns ute nu: https://www.headstomp.com/artist/styva-linan/konserter