Foto: Guldkatt

SHIRO SLÄPPER TÄNKVÄRD DEBUT-EP "ANTIDOTE" MEDAN DET BRINNER I HUVUDET

Göteborgsrapparen Shiro har släppt ett flertal singlar under de senaste åren och samarbetat med några av den svenska rapscenens största artister som Asme och A36. Med över 70 000 000 streams så har Shiro etablerat sig på scenen som en artist att räkna med och visar det nu på allvar med debut-EP'n "Antidote" som släpps 10/5.

"Antidote" är tänkt som en sorts motgift mot omvärlden, mot dagens förgiftade samhällsklimat och mot ytlig musik som saknar en djupare innebörd. - Shiro

Musikaliskt speglar ”Antidot” Shiros djupa texter med stämningsfulla instrumentaler där texterna får utrymme och Shiros melankoliska melodier hamnar i fokus. Shiro har sedan starten även haft ett starkt intresse för det visuella vilket synts i hans videos och tillsammans med EP'n släpps musikvideo till fokusspåret "Sympati" där det brinner i huvudet på Shiro, bokstavligt talat. Under musikvideon satte regissören och filmare Oscar Sjöström faktiskt eld på Shiros och skådespelarnas huvuden.

Se musikvideon här (släpps kl 12:00 10/5)

I musikvideon kan man även se en pestläkare, en symbolik som man kunnat se på flera av Shiros omslag och även i musikvideon till "Bipolär", den första singeln från EP'n.

Pestläkaren representerar det ”medicinska” bakom musiken. Dessa pestläkare är historiska karaktärer från 1600-talet med uppgift att bota pestsmittade men som i själva verket lät de drabbade dö snabbare för minskad spridning av sjukdomen.
Pestläkaren är en metafor för de ämnen som Shiros musik berör, så som drogförsäljning och livet på gatan.
- Shiro

Mer om Shiro:

Shiro är en 24-årig rappare från Hisingen i Göteborg med rötter i Iran.
Uppväxten i miljonprogrammet var kantad av problem och gav Shiro ett perspektiv som speglas i hans musik,
men utan att glorifiera den världen utan snarare nyansera och förespråka bättre val och alternativ.

"Antidote" EP och "Sympati" musikvideo släpps 10/5 via Def Jam Recordings Sweden