Foto: Knotan

SANDRO CAVAZZA SLÄPPER EN SISTA LÅT – THE DAYS

Sedan debuten 2017 har Sandro Cavazza berört många. Med 3,5 miljarder streams och artistsamarbeten som Avicii, Kygo och Lost Frequencies är han en av Sveriges mest framstående röster. I november 2021 meddelade artisten Sandro Cavazza att han lägger sin artistkarriär åt sidan. Idag, den 4 mars släpper han sin sista singel ”The Days”, som följs upp av en avskedskonsert den 13 april på Cirkus i Stockholm.

LYSSNA PÅ "THE DAYS"

Singeln ”The Days” har Sandro Cavazza skrivit tillsammans med Georgia Ku, Johan Lindbrandt och Robin Stjernberg.

– ”The Days” är en låt om att släppa taget om något. För mig innebär det att släppa taget om att vara artist, men för andra kan det appliceras på vad som helst i livet. Det är en hyllning till att följa sin egen väg. Den här låten var inte alltid avsedd att vara min avskedslåt, men efter att ha tillbringat lite tid med den, så insåg jag att det var den här låten som kunde hjälpa mig att säga adjö till allt jag har varit med om på denna galna resa. Det känns som den rätta låten att avsluta det här kapitlet som artist och påbörja ett nytt, vad det än må bli, säger Sandro Cavazza.

Som en av de mest internationellt streamade svenska artisterna, med över 3,5 miljarder streams, har Sandro Cavazzas karriär varit minst sagt fartfylld. Sedan debuten 2017 har han dominerat topplistor både som soloartist, med hits som ”High With Somebody”, ”Lean On Me”, ”Love To Lose” och ”Enemy” , och i samarbeten med bland annat Avicii (“Without You”), Kygo (“Happy Now”) och Lost Frequences (”Beautiful Life”). 2019 vann Sandro pris för årets nykomling på P3 Guldgalan där han även nominerats till Årets Låt för hiten “High With Somebody”. Han har turnerat både i Sverige och internationellt, men med alla dessa meriter i bagaget väljer han nu att trycka på stopp.

– Jag är jättestolt över vad jag åstadkommit som artist, men jag har även sett baksidorna av detta jobb”, säger Sandro Cavazza och fortsätter: ”Jag gillar delar av det, men vissa delar som sociala medier, konkurrensen och att vara i centrum gör mig inte lycklig. Så jag måste säga stopp.”

Till alla mina fans – jag vill dela nyheten med alla er att jag har beslutat att det är dags för mig att ta ett steg tillbaka från min artistkarriär. Det har inte varit ett lätt beslut och det kanske kommer så en chock för några av er, men att återvända till mina rötter som låtskrivare känns som ett naturligt steg i mitt liv. Som ett sätt att avsluta det här kapitlet, vill jag ge er en ny låt och en sista konsert i Stockholm i vår – det blir ett firande av den artistkarriär jag har haft och som bara har varit möjlig tack vare ert stöd. Jag är för evigt tacksam för var och en av er som har följt min resa och lyssnat till min musik. Från djupet av mitt hjärta, tack så mycket, avslutar Sandro Cavazza.

Singeln ”The Days” släpps idag den 4 mars.

Onsdagen den 13 april får fansen en sista chans att se Sandro live på scen och ta farväl tillsammans under en sista avskedskonsert på Cirkus i Stockholm. Biljetterna finns ute nu på LiveNation.se.