ROS SLÄPPER ALBUM - GÖR DET FAST DET SVIDER

ROS SLÄPPER ALBUM - GÖR DET FAST DET SVIDER

Under hösten 2021 har vi vid några olika nedslag introducerats för en ny Ros och hennes nya sound. Det är ett projekt som presenteras i tre konceptuella delar; återuppståndelse (“I”), uppror (“II”) och upprättelse (“III/album”).

Nu stundar upprättelsen, det sammanfattande albumet “Gör Det Fast Det Svider” som knyter ihop säcken och det slutgiltiga målet. Ros berättar om albumets titel tillika fokusspår.

- För mig så föll liksom allt på plats när den här låten skrevs. Alla demos och skisser som bearbetats fick plötsligt en riktning och mening. Så den är bärande på så många sätt, allt från sound till budskap och koncept.Det är den viktigaste låten jag någonsin gjort!

Under hösten 2021 har vi hört singlar som “Hemlighet” och “För Snabbt” som adderats direkt på P3:s spellistor. Den 11 februari släpps albumet ”Gör Det Fast Det Svider” med singlarna “5 AM” och “Gör Det Fast Det Svider”.

Mer om albumet:
Med albumet vill Ros utforska och utmana var linjerna inom ”pop” dras. Musiken blandar lekfullt det kommersiellt tillgängliga med snävare och mer progressiva uttryck. Musiken är nytänkande med djärva och lekfulla ljudreferenser som sträcker sig brett mellan UK-garage, pop till Dance. Produktionerna går mellan bombastiska dansproduktioner till minimalistiska och nakna låtar om livet.

- Friktionen mellan de två världarna är ju det som gör det intressant. Min mest direkta låt, rent textmässigt, ”En Minut” handlar t.ex om ett riktigt ärkesvin som beter sig som ett as, men låten förkläs av en skimrande och vacker slöja av stora Disney-stråkar och vackert glimmer. Det lämnar iaf mig med en något frågande och dubbel känsla och det är precis det jag vill skapa. Någonting som är lite mer än det självklara budskapet. Det är där essensen i projektet kommer fram. Friktionen i det dubbelbottnade ljuset och mörkret”, ”att inte vilja leva och att vägra sluta leva, säger Ros.

Lyssna på “Gör Det Fast Det Svider” här!