Foto: Nadav Kander

PETER GABRIEL SLÄPPER SINGELN ”PANOPTICOM”

Idag fredag den 6 januari släpper Peter Gabriel singeln ”Panopticom” som blir den första låten från hans kommande album ”i/o”. På Panopticom” gästar b.la. ikonen Brian Eno på syntar.

Att släppet av ”Panopticom” kommer när det är fullmåne är ingen slump och på sant Gabriel-manér kommer tillvägagångssättet för ”i/o” att vara lite annorlunda. Månfaserna kommer att styra releaseplanen för 2023, med en ny låt som avslöjas varje fullmåne.

– Något av det jag skriver om den här gången är tanken att vi verkar otroligt kapabla att förstöra planeten som födde oss och att om vi inte hittar sätt att återknyta oss till naturen och till den naturliga världen kommer vi att förlora mycket. Ett enkelt sätt att tänka på var vi passar in i allt detta är att titta upp mot himlen... och månen har alltid dragit mig dit berättar Peter Gabriel.

Varje ny release under året kommer även med ett specifikt konstverk och ”Panoptico” har verket "Red Gravity" av David Spriggs.

Under våren åker Peter Gabriel ut på turné med ett stopp i Sverige och Stockholm, den 31 maj besöker han Avicii Arena.