Paula Jivén "Home", foto: Eveline Johnsson

PAULA JIVÉN LETAR EFTER SITT HEM I DE STORA KÄNSLORNA

Paula Jivén släpper uppföljar-EPn ”Home” som bland annat berör ämnen som klimatkris, emotionell inkludering och feminism, men även att hitta den trygga punkten i sig själv, vårt gemensamma hem och vad som hotar det.

Home, release: 16/6

Med fingertoppskänsla för att sätta ord på det som skaver tar sig låtskrivaren och artisten Paula Jivén an världen på sitt egna sätt. 19 år gammal skapar hon ett musikaliskt rum där ingen känsla eller tanke är för tabubelagd eller komplex för att brytas ner till on-repeat-framkallande poplåtar.

Med lekfulla produktioner, en karaktäristisk röst och ett starkt personligt uttryck har Jivén på kort tid seglat upp som en av Sveriges mest lovande artister.

Musiken har alltid varit närvarande i Paula Jivéns liv. Hon började spela fiol som treåring och elva år gammal började hon experimentera med att skriva om låtar vid pianot hemma i Göteborg. Två år senare blev Jivén en viral succé med sin tolkning av Michael Jacksons Billie Jean i tv-programmet Talang. Hon knöts till musikförlaget Warner/Chappell och kom att spendera stora delar av sina tonår i studios i USA och Stockholm för att snida ut det som skulle komma att bli hennes musikaliska debut, EP:n The Duality In Me (2022). I samband med debuten utnämndes Paula till Framtidens Artist av Sveriges Radio P3 och hon nominerades senare även i kategorin på P3 Guld-galan 2023.

Med nya EP:n Home tar Paula Jivén ett nytt steg framåt, både musikaliskt och textmässigt. Uttrycket är lekfullt, modernt och självsäkert utan att ta avkall på den sårbara kärna hon gjort sig känd för. Om debuten kretsade kring inre känslor, som ensamhet och känslan av att växa upp, kliver Jivén nu ut i ett större perspektiv.

Home handlar om att hitta den trygga punkten i sig själv, men även om vårt gemensamma hem och vad som hotar det. Här ryms ideologiska frågor som klimatkris, emotionell inkludering och feminism, alltid i en närvarande underton av humor och självdistans.

”Jag tror att jag haft en hangup på “hemmet” som tema det senaste året, och det var EPns titelspår ‘I wanna go home' som satte ord på min känsla. Delvis tror jag att den grundat sig i att flytta hemifrån och skapa sitt eget sammanhang, och vad som ger trygghet i det. Men det handlar minst lika mycket om trygghet i stort, och vad som hotar idén av framtiden. Här kommer ‘Don’t Play Nice’ in i bilden med klimatångesten. Sen har temat fått ta en liten 360 och touchat på trygghet i sig själv och framtidstro på ‘iii’, och hemmet i relationer på ‘Can We Talk About Me’.

Det är något med känslan av att hemmet är hotat. Vårt hem, mitt hem, ditt hem. Men det tuffa är när känslan blir förnekad, som någon form av gaslighting. Klimatförnekelse. Hur kan vi inte ha samma strävan? Och där landar jag i att vilja åka hem, om jag nu har ett sådant.” säger Paula om EP:n.

Paula Jivén var även nyligen support act till megahajpade D4vd från Texas när han spelade i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. För mer info om D4vd: https://www.d4vd.io/