MOLLY HAMMAR OCH ALBIN LEE MELDAU GÖR DUETT – “MISSTRO”

MOLLY HAMMAR OCH ALBIN LEE MELDAU GÖR DUETT – “MISSTRO”

Två av Sveriges största röster, Molly Hammar och Albin Lee Meldau träffades för första gången för några år sedan och bestämde sig för att prova att skriva musik tillsammans. Det resulterade i bland annat duetten “Misstro” som släpps via Universal Music den 10 maj.

- Jag och Albin träffades för första gången för några år sedan och vi klickade direkt! Jag har varit ett fan länge av Albin, så det var stort för mig när vi sågs och började skapa ihop. Vi gick in i studion och det blev magi direkt! Albin är inte bara en otrolig låtskrivare, hans röst är tidlös och det finns en skörhet och styrka i den som gör honom så unik. Vi har fortsatt skriva musik och är spänd på vad som komma skall, berätta Molly Hammar om samarbetet.

Låten “Misstro” grundas ur en känsla som Molly haft, en känsla som hon tror att många kan känna igen sig i, känslan att bli misstrodd och längtan efter en trygg plats.

Molly fortsätter:

- Vi skrev Misstro tillsammans första gången vi sågs och den föddes ur en känsla jag haft och säkert många andra- att bli misstrodd och hur det kan förgöra något som är vackert. Vi har målat upp en bild av en solnedgång, om hur misstro och längtan efter trygghet känns, och samtidigt är låten väldigt ljus och ger mig fina sommar-känslor.

Duetten doftar sommarpop på svenska och när Molly och Albins röster möts får låten extra kraft samtidigt som melodin är som en varm behaglig bris.

- Jag gillar verkligen att jobba med Molly – hon är otroligt musikalisk, en grym artist och sångerska och också en god vän. Tycker att låten vi har gjort tillsammans blev fantastisk och så kul att den nu kommer ut, berättar Albin Lee Meldau.

Om Molly Hammar:
Molly Hammar har flera singlar som sålt och streamat guld och platina och tagit sin musik utanför Sveriges gränser mot den skandinaviska marknaden. I september förra året släppte hon singeln “Deep Down” som blev ledmotivet till Sveriges första storslagna katastroffilm “Avgrunden” som blev Netflix mest streamade film i världen under januari 2024. Under 2022 medverkade hon i TV4:s Så mycket bättre, där tolkade hon bland annat Norlie & KKV:s “Ingen Annan Rör Mig Som Du” som blev en stor hit. Efter succén i Så mycket bättre släpptes mer musik såsom “Fight Like A Girl” och “I Fönstret På Andra Sidan Gatan” där sistnämnda blev starten på hennes första egna projekt på svenska. Under 2024 kommer vi höra mer från Molly Hammar, både solo men också i spännande samarbeten, framträdanden och spelningar.

Om Albin Lee Meldau:
Albin Lee Meldaus debutlåt “Lou Lou” från 2016 ledde till internationell uppmärksamhet som tog honom till SXSW och en hyllad Tiny Desk-session för NPR Music men det var 2018 som han gick från att vara en omtalad debutant till att få sitt stora genombrott genom sin medverkan i Så mycket bättre och en rad utsålda turnéer över hela Sverige. Han hyllades för sina tolkningar, sin röst och sitt unika uttryck. Samma år släpptes också hans debutalbum 'About You' som fortsatte ge honom både svensk och internationell uppmärksamhet. När Albin återvände till Så mycket bättre hösten 2023 var han inte längre den otippade debutanten, istället klev han in i TV-rutan som en av Sveriges största artister med en mängd hits både på svenska och engelska i bagaget. Under 2024 är han aktuell med ny musik på engelska som han har skrivit och spelat in tillsammans med brittiske producenten Eg White.