Foto: Joyce Rodriguez

LOVA SLÄPPER SINGELN "NITTY GRITTY" FRÅN SIN KOMMANDE EP

Efter en produktiv vår släpper LOVA sin nya EP – ”Hey Mom, don’t worry I’m fine” – den 27 oktober. EP:n, som LOVA beskriver som avskalad, innerlig och organisk, innehåller bl.a. ”Happy Again” och nya singeln ”Nitty Gritty” som släpps idag. ”Nitty Gritty” är skriven av LOVA tillsammans med Gustav Landell och Joel Gunnarsson.

LYSSNA PÅ "NITTY GRITTY"

– ”Nitty Gritty” handlar om att ta en risk och vilja ha något villkorslöst och rått. Den tar upp frustrationen av att känna att du är med en person som du inte kan nå fullt ut. En person som bara ger hälften av sig själv, när det enda du vill ha är den stora kärleken - the nitty gritty. Du vill ha både det som är bra och dåligt, det vackra och fula, tårarna och skratten och allt annat däremellan. Du vill ge 100% av dig själv till någon och att den personen ska ge detsamma till dig, säger LOVA.

Samtidigt släpps videon till "Nitty Gritty", som är regisserad av Alexandra Dahlström. Alexandra regisserade även LOVAs senaste video till "I Raised Your Boyfriend".

– Det är så roligt att göra en ny video för LOVA! Jag älskar hennes smak och kreativitet. "Nitty Gritty" är en filmisk och storslagen låt, så den vad väldigt tacksam att skapa en historia kring. Filmen bygger helt på styrkan i musiken - en kärlekshistoria som går bortom tid och rum, säger Alexandra Dahlström.

LOVA släppte sitt debutalbum ”Grown-ish” i början av 2021, mitt under en brinnande global pandemi. Ett år som var tänkt att ägnas åt att resa, långa turnéer, marknadsföra albumet, skapa och bli inspirerad blev i stället, precis som för de flesta, ett år fullt av besvikelser, inställda planer, oändliga zoom-möten med dåligt nät, blekande relationer, ångest och timmar spenderade med att titta på söta hundvideor på TikTok. Det var också första gången LOVA inte hade mer ny musik klar.

– Jag var tvungen att börja om från början och komma på VAD jag ville skriva om och HUR jag ville att det skulle låta. Det var definitivt inte inspirerande och jag kämpade för att få kontakt med musiken jag började göra, men också bara musik i allmänhet. Ingenting gjorde mig upphetsad det året. Jag brydde mig så lite om det jag skapade så jag bestämde mig för att ta en liten paus och fokusera mer på livet utanför musiken – vilket råkade vara precis vad jag behövde.

När LOVA stängde dörren till musiken öppnades en ny dörr – hon lät andra saker komma in i hennes liv. Som nya bekantskaper som hon skapade minnen med och som fick henne att uppleva nya och okända känslor.

– Det var både höga toppar och djupa dalar, men efter att ha känt mig frånkopplad från musiken ett tag så kom en virvelvind av nya känslor. Det är de känslorna som förde mig tillbaka in i studion, inspirerad att skapa musik igen.

Resultatet blev två EPs – ”Hey Dad, I tried to be nice” och ”Hey Mom, don’t worry I’m fine” – som bägge på olika sätt handlar om den känslomässiga storm som LOVA befunnit sig i det senaste året. LOVAs senaste EP ”Hey Dad, I tried to be nice” släpptes i våras. Om den innehöll stora produktioner och aggressiva, utåtriktade och bittra texter om avundsjuka, osäkerheter, ilska och hat, så är nya EP:n “Hey mom, don’t worry I’m fine” det motsatta. Nu är musiken istället avskalad och texter om sorg, besvikelse, ensamhet och olycklig kärlek är i fokus.

– Jag ville ge lyssnaren en bättre inblick av vad som har hänt mig under de senaste åren. Det har blivit texter om några av mina mest utsatta perioder, där jag vill visa känslor som gömt sig bakom mitt yttre skyddande skal. Jag har velat att mina texter och berättande skulle vara i fokus denna gång - så istället för massiva produktioner är låtarna på EP:n väldigt avskalade, innerliga och organiska. Jag vet att mina fans gillar när jag gör ballader, så jag hoppas att de kommer att uppskatta den här EP:n.

I vintras tog LOVA världen med storm efter att låten ”Lonely Ones” fick en stor synk i Netflix-serien ”Young Royals”. ”Lonely Ones” är skriven av LOVA tillsammans med Joakim Berg, Cassandra Ströberg och David Björk. Låten låg Topp 200 på Shazam i över 39 länder, inklusive #39 på den globala Shazam-listan och har streamats över 22 miljoner gånger. I somras gästade LOVA Allsång På Skansen där hon framförde just ”Lonely Ones”.

2018 debuterade LOVA med singeln ”You Me And The Silence”, som samma år blev den mest spelade svenska låten på P3. Hon signades till Republic i USA och har sen dess varit flerfaldigt P3 Guld nominerad, vunnit ”Årets Stipendium” av Musikförläggaren, fått YouTube’s utmärkelse ”One to Watch”, blivit utsedd till Spotify RADAR-artist, streamats över 150 miljoner gånger och hyllats av Major Lazer, Billboard och The Guardian. Hon har gjort uppmärksammade internationella samarbeten med Gryffin, som artist på låten ”Piece Of Me” och Galantis, som låtskrivare på låten ”Tears For Later”.

LOVA är känd sina ärliga texter och har blivit en talesperson för ångest och psykisk ohälsa. Hon har skrivit musik om sina inre kamper, osäkerhet och hur hon alltid försökt vara "den perfekta flickan", men också MeToo-rörelsen och om manligt privilegium, jämställdhet och sexuell objektifiering och hur män bör och inte bör agera. Hon har skrivit musik med bland annat Joakim Berg, ELVIRA och MXM och haft stora synkar i Netflix-produktioner som ”Young Royals”, ”Hjem Til Jul 2” och ”Tall Girl 2”.

EP:n ”Hey Mom, don’t worry I’m fine” släpps den 27 oktober.