Foto: Alexandra Gavillet

LEWIS CAPALDI SLÄPPER ALBUM OCH ÅKER PÅ TURNÉ

Efter sin efterlängtade återkomst för en månad sedan, då ‘Forget Me’ blev hans tredje singeletta när den med raketfart klev upp och tog en första placering på Storbritanniens singellista, meddelar Lewis Capaldi nu att han släpper det nya albumet ‘Broken By Desire To Be Heavenly Sent’ den 19 Maj 2023. Med start i början på 2023 ger sig Lewis Capaldi ut på ännu en storslagen arenaturné runt om i Storbritannien och Europa, där vi ser honom besöka Sverige och Avicii Arena i Stockholm söndagen den 5 Mars.

Albumet blir uppföljaren till hans debut, ‘Divinely Uninspired To A Hellish Extent”, som blev det bäst säljande albumet från Storbritannien både 2019 och 2020. Lewis succélåt ‘Someone you Loved’ låg kvar på topp 10 i fler veckor än vad någon annan låt från en brittisk musikakt någonsin lyckats göra och idag har den tvåfaldiga BRIT-Award-vinnaren och GRAMMY-nominerade världsartisten, över 25 miljarder streams globalt på alla plattformar.

Från att ha tillkännagivit ‘Forget Me’genom en livesändning på TikTok, mitt under den andra av två utsålda konserter på O2 Arena i London, släpptes tillslut låten med höga förväntningar redan från start. Kort därefter kom en spektakulär musikvideo där vi ser Lewis scen för scen återskapa videon till en av 80-talets stora hitlåtar “Club Tropicana” av Wham. Låten som nu redan närmar sig 100 miljoner lyssningar världen över gjorde honom till en av tre artister det här året vars låt gått rakt upp till en första placering redan under sin första vecka, i sällskap av Harry Styles (‘As it Was’) och Dave (‘Starlight’).

För det kommande albumet är idén bakom simpel men kraftfull: gå in och gör exakt samma sak. Inga onödigheter, stjärnspäckade gästartister eller överdrivet dyra besök i avlägsna inspelningsstudios. Precis som på första albumet ska det vara rakt på och brutalt ärligt. “Jag vill inte skapa ett nytt sound eller försöka förnya mig själv.” säger Lewis. “Låtarna jag vill skriva är emotionella och handlar om kärlek eller förlust.”

Lewis blev en av de första artisterna någonsin att sälja slut SSE Arena Wembley i London redan innan debutalbumet hade släppts. Sedan dess har han sålt slut headline-spelningar för hundratusentals fans runt om i hela världen. Senast i somras var Lewis huvudnummer på Lollapalooza i Stockholm.