LANCELOT SLÄPPER DEBUTALBUMET ”KONSTEN ATT FLY”

LANCELOT SLÄPPER DEBUTALBUMET ”KONSTEN ATT FLY”

Lancelot Hedman Graafs musik är från hjärtat, självupplevda texter om ett liv med höga toppar och djupa dalar – kärlek, svek och självrannsakan. Den 25 augusti släpps debutalbumet ”Konsten att fly” som sammanfattar stora delar av Lancelots liv. Albumet har han skrivit tillsammans med Peter Kvint (Darin, The Ark, Eagle Eye Cherry, Heather Nova), Niklas Berglöf och Thomas Stenström (duon bakom ”Ser du månen där du är ikväll?”).

Under vintern och våren 2023 började Lancelots arbete på debutalbumet som vandrar mellan beståndsdelarna pop, rock och visa – ljudbilder som konsekvent återkommit i Lancelots tidigare alster. Ovanpå produktionerna sitter ömsom vackra, ömsom mörka självupplevda texter som biter tag i en. ”Konsten att fly” innehåller tio låtar som spänner över ett brett spektrum av ljud, men med en tydlig röd tråd från start till mål. En debut som kommer lämna få lyssnare oberörda.

Fokusspåret ”Väck mig” skrevs och spelades in under sommaren 2023 av Lancelot, Niklas Berglöf och Joakim ”Jarly” Jarl. Låten handlar om frihet, eskapism och att glömma verkligheten för en stund för att bara vara med varandra i sin egen lilla bubbla, en sista gång. Produktionen som är gjord av Niklas Berglöf och Joakim Jarl är ljus och vädrar frisk luft, vilket ger låten en ytterligare dimension av frihet och den framåtanda texten förmedlar. Sammantaget levererar Lancelot på den nivån vi har vant oss vid under det senaste året; en låt av absolut högsta snitt. På albumet hörs även tidigare släppta låtar såsom ”Förlåt”, ”När vi vaknar” – och ”Natten” som Lancelot nyligen framförde på SVT:s Allsång på Skansen.

Lyssna på "Konsten att fly" här!

Tracklist:

1. Väck mig (Lancelot Hedman, Niklas Berglöf, Joakim Jarl)
2. Mörkret är min bästa vän (Lancelot Hedman, Thomas Stenström, Niklas Berglöf) BONUSSPÅR, RELEASE 15 september
3. Konsten att fly (Lancelot Hedman, Niklas Berglöf)
4. I dina armar (Lancelot Hedman, Peter Kvint)
5. Blundar (Lancelot Hedman, Niklas Berglöf)
6. Blod på mina händer (Lancelot Hedman, Niklas Berglöf)
7. En fjärils vingslag (Lancelot Hedman, Niklas Berglöf)
8. Natten (Lancelot Hedman, Thomas Stenström, Niklas Berglöf)
9. Förlåt (Lancelot Hedman, Thomas Stenström, Niklas Berglöf)
10. När vi vaknar (Lancelot Hedman, Peter Kvint)

Sverige har fått en ny musikskatt, som utgör en sann tröst och omfamning i våra egna mörka stunder.