Foto: Isak Axelsson

KRITIKERHYLLADE STYVA LINAN SLÄPPER DEBUTALBUMET ”DALLAS”

Proggrockbandet Styva Linan har snabbt blivit en snackis runt om i landet. Jan Gradvall kallade dem för Håkan Hellströms själsliga arvtagare och deklarerade kort och gott ”detta är skitbra” i TV4 Nyhetsmorgon medan Göteborgs-Posten kallade dem ”…bandet som ska rädda Göteborgs popmusik”. I maj blev de utsedda till ”Månadens artist” i P4:s Kulturnytt utan att ha släppt en singel. Idag fredag den 18 november släpper de debutalbumet ”Dallas”.

Lyssna på "Dallas" HÄR

Vad är ”Dallas”? En stad i Texas, javisst, men det är även en epok i bandmedlemmarnas liv. Alla låtar är som dagboksinlägg i form av texter och musik som speglar stunder ur den tiden.
– Det finns en sökande ensam cowboy i oss alla, vars äventyr behöver näring. Det här albumet är en hyllning- och en manifestation av den där inre cowboyen säger Philip Göransson, sång.

– Albumet låter som en krämig blandning av både olika genrer, nytt och gammalt. Skapat i en miljö där det inte finns så mycket krav eller förväntan på vad eller hur något ska bli - det viktigaste är att det blir hälsar bandet.

Albumet är inspelat i Nacksvingstudion där storheter för bandet som Nationalteatern haft sitt hem.
– Nacksving var som ett andra hem under inspelningsperioden och det var väldigt tryggt och kul att veta att man skulle tillbringa helgerna där med sina bästa kamrater.