JULIA LOV OCH KID ERIKSSON ERKÄNNER, "OKEJ DET GÖR ONT" I NYA SINGELN

JULIA LOV OCH KID ERIKSSON ERKÄNNER, "OKEJ DET GÖR ONT" I NYA SINGELN

Den 23 februari släpper Julia Lov nya singeln ”Okej, det gör ont”, första låten på hennes kommande EP som släpps senare i vår. Låten är en duett med Kid Eriksson (Tjuvjakt) som, liksom på Julias debut-EP, är kreativ partner och producent för den kommande musiken.

”Okej, det gör ont” beskriver ett scenario där ena parten i en relation inser att relationen är på väg att ta slut, ett nästan oundvikligt stadie i ett förhållande som har kommit att bli destruktivt. Låten använder sig av olika metaforer för att förklara hur känslor ibland kan slå så hårt att de känns fysiskt.

– Jag tror många varit i en relation där man lagt så mycket energi och känslor att man tappar bort sig själv i det hela, och struntar helt i att det gör ont. Det kan vara vilken relation som helst egentligen, en vänskapsrelation, familjerelation, eller kärleksrelation förklarar Lov om vart hon befann sig känslomässigt när hon skrev låten.

Julia och Kid inspirerades av Sam Fenders ”Seventeen Going Under” när texten till ”Okej, det gör ont” skulle skrivas.

– Det var uppfriskande att Fender skrev om våld igenom låten, något som kan kännas lite tabu. Det blir så hårt, och på riktigt. Ibland kan det känslosamma kaoset kännas som ett slag i ansiktet, säger Eriksson.

Skelettet på låten har Kid Eriksson suttit på i några år, eventuellt som en låt till ett framtida soloprojekt. Det var först han spelade upp den för Julia Lov som det väcktes liv i den. Julia fastnade direkt för produktionen samtidigt som hon kände att det var självklart att Kid skulle vara med på låten.

– Första utkastet av låten lät helt annorlunda än vad den gör nu. När jag jobbar med Julia vill jag imponera med musiken som jag kommer med, vilket gör att jag konstant vill göra låten bättre och bättre, säger Eriksson.

– Jag känner mig så trygg med Kid. Från första gången vi satt i session har jag inte velat jobba med någon annan. Kid sätter ton till mina tankar, säger Lov om deras samarbete.

Om Julia Lov:

Som den dagdrömmare hon är lever Julia Lov stora delar av sitt liv genom eskapismens lins. Med sin sköra och självklara röst beskriver hon sina innersta drömmar och i de detaljrika texterna skönjs inte sällan en viss desperation och självkritik. Julia vill skapa musik som tilltalar likasinnade; hopplösa romantiker som snarare lever i framtiden än i nuet.

Julia Lov släppte första EPn ”Stora drömmar säger aldrig goodbye” våren 2023 som innehöll låtarna ”Barnsben”, ”Ändstation” och ”Regnar över Stockholm” som plockades upp av både P4 och Mix Megapol. Lov laddar nu upp för andra EPn som kommer i slutet av maj.