Styva Linan

HYLLADE BANDET STYVA LINAN SLÄPPER SINGELN "UT I MÖRKRET"

Idag fredag den 5 maj släpper proggrockbandet Styva Linan singeln ”Ut i mörkret”, ikväll gör de även ett turnéstopp på Debaser i Stockholm. På singeln får vi höra en duett mellan keyboardisten Sebastian Urquiaga Sandoval och sångaren Philip Göransson.
– ”Ut i mörkret” handlar om att vara där för sina bröder och systrar när de har hamnat i svackor och uppfattningen man kan ha på sin omgivning när man själv är där. En situation ur två olika perspektiv berättar Sebastian, keyboardist, låtskrivare och sångare på låten. ”Ut i mörkret” är inspelad i klassiska Svenska Grammofon Studion.

Lyssna på "Ut I Mörkret" HÄR

Jammandet, replokalen och att spela ihop är en kärna Styva Linan återkommer till.
– Vi satte oss i en mörk repa med rökmaskin och neonljus och började lira. Riffet smög sig fram sakta men säkert och så småningom förstod vi allihopa att det va detta vi ville spela. Ett groove helt enkelt som man kan spela i oändlighet, som en slags mantra säger Sebastian om inspelningen.

Den 18 november 2022 släppte bandet sitt debutalbum ”Dallas” och blev snabbt en snackis runt om i hela landet. Gradvall kallade dem Håkan Hellströms själsliga arvtagare och deklarerade kort och gott ”detta är skitbra” i TV4 Nyhetsmorgon medan Göteborgs-Posten kallade dem det största skvallret i stan och ”…bandet som ska rädda Göteborgs popmusik”.

Men vad är ”Dallas”? En stad i Texas, javisst, men det är även en epok i bandmedlemmarnas liv. Alla låtar är som dagboksinlägg i form av texter och musik som speglar stunder ur den tiden.
– Det finns en sökande ensam cowboy i oss alla, vars äventyr behöver näring. Det här albumet är en hyllning- och en manifestation av den där inre cowboyen menar Philip Göransson, sång.

Rötterna i gruppen är starkt förankrade i Göteborgs proggiga rockhistoria och lövverket sprider sig mellan brittisk rock n roll och amerikansk country. Styva Linan spås vara ett framtidsnamn på den svenska musikscenen och välkomnar dig nu ombord på ett eldrivet ånglok, med Dallas som slutdestination. Albumet är inspelat i Nacksvingstudion där storheter för bandet som Nationalteatern haft sitt hem.
– Nacksving var som ett andra hem under inspelningsperioden och det var väldigt tryggt och kul att veta att man skulle tillbringa helgerna där med sina bästa kamrater.

Just nu befinner sig bandet på en stor vårturné som började i mars och pågår till slutet av maj innan sommarturnén drar igång med stopp på b.la. Oyafestivalen.

6/5 – Stockholm, Debaser
12/5 – Sundsvall, Pipeline