Gustaf Rasch - På sommaren - 2024 (Fotograf: Ada Hallgren)

GUSTAF RASCH VILL MÖTA HÖSTMÖRKET MED MINNEN AV SOMMAREN

Gustaf Rasch är tillbaka med sin fjärde singel för året; den sommarnostalgiska låten ”På sommaren”. Tidigare i år har han släppt singlarna Fånga natten, Maradona Tsatsiki och Jag drömmer mig fri - som tagit emot fin kritik från bland annat Jan Gradvall, GAFFA och Kult Magasin.

LYSSNA HÄR

– ”Det är spännande och läskigt med stora känslor, för de är så flyktiga. Du träffar någon för en kväll och hela världen blir fin. Hjärnan skapar ett eget soundtrack och inget kan göra dig illa. Sen vaknar du brutalt när vardagen slår sönder drömmen”, säger Gustaf Rasch och fortsätter:

“Det är likadant med sommaren. Så bedövande vacker, sedan borta. Jag skulle vilja behålla sommaren inom mig. I På sommaren har jag försökt plocka isär alla intrycken till beståndsdelar vi kan bära med oss: regn mot asfalt, starka dofter, suddiga nätter, blommor som teasar. Ett försök att hålla fast vid de stora känslorna när vi går mot höstens mörker.”

Låten är skriven tillsammans med och producerad av Johan “Harry” Harryson, som även varit med och skapat Gustafs tidigare låtar från året.

Gustaf Rasch är född och uppvuxen i Stockholmsförorten Kista. Under uppväxten var musiken central, och efter att ha drivit ett flertal band genom ungdomen fick han sitt första skivkontrakt som soloartist. Gustaf själv beskriver sin musik som mörk men medryckande pop, där texterna utforskar hans innersta tankar och känslor.

På sommaren släpps via EMI Sweden/Universal Music den 16/8 2024